Felforgatás: a Jövőnéző Könyvtrailer versenyének sajtótájékoztatója
A prae.hu által meghirdetett Jövőnéző Könyvtrailerek versenyének sajtótájékoztatója június 8-án a Rózsavölgyi Szalonban volt. Balogh Endre, a prae.hu főszerkesztője, a zsűriből Benedek Anna, a prae.hu irodalmi rovatának vezetője, Divinyi Réka forgatókönyvíró, a Magyar Nemzeti Filmalap munkatársa, Herendi Gábor filmrendező, illetve M. Tóth Géza animációs filmkésztő ismertette a verseny részleteit, saját szempontjaikat. Az együttműködésüket már előre jelző kiadók - köztük a Magvető - munkatársai közül is többen jelen voltak.

Az Ünnepi Könyvhétre időzített sajtótájékoztatón Balogh Endre elmondja, mivel a különböző reklámipari törekvések erősödnek, a versenyt rendező stáb reméli, a Jövőnéző segítségére lesz a kiadók és kreatív szakemberek együttműködésének kialakulásában és kialakításában, az eddigi törekvések magas szakmai színvonala emelésében. Ezek után a szakmai zsűri tájékoztatott, mi alapján fogják a legjobbakat kiválasztani, mikre fognak kiemelt figyelmet fordítani a díjazáskor. (Forgács Nóra Kinga, a prae.hu filmrovatának vezetője és Fabricius Gábor, kreatív szakember nem tudott jelen lenni az eseményen.)

Herendi Gábor a technikai megvalósítással kapcsolatban lesz megengedőbb, hiszen, mint mondja ma már mobiltelefonnal is lehet jó felvételeket készíteni, amelyek megvágására már egy egyszerű laptop is alkalmasnak bizonyulhat. Úgy véli, ezen eszközök nagy tömegek számára is elérhetőek, s az általuk nyújtott lehetőségek sok tehetséget termelhetnek ki. Így ő, összegzi, az ötleteket, s a kreativitást fogja díjazni.

Divinyi Réka elmondta, ő többek között mint a Magyar Nemzeti Filmalap képviselője vesz részt a sajtótájékoztatón, keresik a kiadók könyvsikereit, amelyek jó filmes alapanyagok lehetnek. Úgy véli, ő különös figyelmet fog szentelni annak, teljesíti-e céljait az adott könyvtrailer, felkelti-e a könyv utáni érdeklődést.
M. Tóth Géza elmondása szerint műhelyükhöz sokféle kívánsággal fordulnak, s céljuk, hogy minden egyes produkciójuk igazodni tudjon a megrendelők elvárásaihoz. Ezek után ő is a technikai eszközök sokféleségét említi, amelyeknek (is) köszönhetően lassan minden egyes alkotás önálló zsáner. Számára azon mozzanat felfedezése fontos, amikor olyan zsáner születik, ami esetleg 20 év múlva is az maradhat. Így hát ezt, valamint magában is helytálló, ugyanakkor önmagán túlmutató munkákat fog különösen értékelni. Ugyanakkor egy érdekes kérdést is felvet a könyvtrailereket illetően, jelesül, vajon ezek reklám- és marketingeszközök, vagy a könyvtrailer lehet maga a termék? A sajtótájékoztató alapján úgy tűnik, a Jövőnéző Fesztivál erre a kérdésre is keresi a választ.

Benedek Anna az M. Tóth Géza által is említett kompaktsághoz kapcsolódik, mint mondja, ő a filmek területén kissé talán a naiv felhasználókhoz tartozik, de jó esetben a könyvtrailerek éppen ezt a réteget célozzák meg. Majd elmondja, a Jövőnéző Könyvtrailerek versenyén olyan könyvekhez készülnek pályamunkák, amelyek egy-egy kiadónál még csak kézirat formában léteznek, így a média által sem ismertek. Amennyiben tehát a cél egy kedvcsináló megjelentetése az adott könyvhöz, komplett kis "történeteket" vár, amelyeket akár többször is szívesen megnéz.
Braun Anna, a Libri és a Helikon kiadó marketingképviseletében elmondja, véleménye és tapasztalatai alapján a trailerek nem csupán a könyvet, hanem az olvasást magát is népszerűsítik, egy új nyelv, új marketingeszköz tehát, amit mindenképp meg szeretnének ragadni. A Libri Kiadó sokféle könyvtrailerrel jelentkezett már, s mint mondja, kiadójuk fontosnak tartja, hogy minden könyvüknek más hangulatú legyen, ugyanakkor a videok megtekintésekor mindenki számára egyértelműen kirajzolódhasson a Kiadó arculata. Péczely Dóra, a Helikon Kiadó igazgatója is az olvasás népszerűsítését, illetve az olvasók megnyerését tartja a könyvtrailerek feladatának, egyértelmű tehát, hogy kiadójuk is mindenképp részt vesz a Jövőnéző Fesztivál Könyvtrailer versenyében.

Tegyi Tímea, a Líra csoport kiadói marketing és PR vezetője az eddig elhangzottakat a könyvtrailerek céljaként a szakma figyelmének felkeltését is megemlíti. Majd hozzáteszi, a könyvtrailerek a közönség számára rendkívül kedvező asszociációs lehetőségeket biztosítanak, amelyekkel a Magvető Kiadó mindenképp élni szeretne.
Tegyi Tímeához kapcsolódva Rémi Rita, az Athenaeum Kiadó marketing képviseletében elmondja, a könyvtrailer mint kiváló marketingkommunikációs eszköz leginkább az internet nyújtotta lehetőségeket kell, hogy kihasználja, s akkor igazán jelentős sikereket tud majd elérni úgy a produkció mint a könyv maga. 

A Partvonal Kiadótól Kriványszky Emőke rámutat, tapasztalataik alapján nem elég a könyvtrailereket, elkészíteni, hiszen ettől még nem fognak terjedni. Ahogy az sem elég, ha a filmek a youtube-on vagy a videa-n megtekinthetőek, a facebookon pedig kommunikálják ezek létezését. Így a Partvonal Kiadó számára a Jövőnéző Könyvtrailer verseny a megcélzott közeg megismerésében tud segíteni.
Pál Dániel Levente, az ELTE Eötvös Kiadó főszerkesztőjeként a tanulmányok világáról beszél, mint mondja, nem kevésbé izgalmasak ezek, mint egy-egy szépirodalmi mű, sőt, a két műfaj képviselői gyakran ugyanazokat a kérdéseket teszik fel, a különbség a válaszadás formájában van. Továbbá egy tudományos könyvkiadó köteteit nem lehet, hanem kell – például tanulmányaink során olvasni –, így az Eötvös Kiadó a könyvtrailerek által talán a tanuláshoz való hozzáállást is formálni tudja. 

Végül Gaborják Ádám, a József Attila Kör Irodalmi Egyesületének (JAK) elnöke az irodalom a Jövőnéző Fesztivál programjain elfoglalt helyéről beszél, s az előtte szólókhoz kapcsolódva elmondja, a JAK is próbál reflektálni arra a kérdésre, hogy hol vannak az irodalom határai, illetve arra a tendenciára, miszerint a nyelv mellett a vizualitás is az irodalom fontos tényezőjévé kezd. Éppen ezért fontosnak tartja a társművészetekkel való együttműködést.

További részletek: közleményeinkben és itt.
Fotó: Bach Máté
Forrás: Prae.hu
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
Az alternatív pedagógia útjain
A rendszerváltás a magyar történelem fontos fordulópontja. A több mint harmincévnyi távolság már lehetővé teszi, hogy objektívan tekintsünk rá, de még meghallgathassuk az események alakítóinak...
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
Irodalomtörténeti pszichohistóriák
Milbacher Róbert nagy sikerű és hiánypótló művéhez, a Legendahántáshoz hasonlóan a Ködképek az irodalom láthatárán is közérthető és szórakoztató ismeretterjesztésre vállalkozik....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ