Azok a csodálatos Grecsó fivérek
Az idei nyár kétségkívül egyik legérdekesebb irodalmi programsorozatát kínálta a Millenáris Piknik. A Litera írása.
A Grecsó-fivérek, a sikeres szépíró, Grecsó Krisztián és hasonlóan elismert táncos öccse, Grecsó Zoltán története igazi magyar népmese, hollywoodi forgatókönyv-alapanyag, vagyis mindenképpen olyan történet, amire fejét csóválja az ember, és azt mondja, hogy ilyen nincs, nem létezhet a valóságban. Elindul a két mesebeli szegénylegény a Viharsarokból szerencsét próbálni, és mind a ketten a tehetségük, a szakma iránti alázatuk és a sikeres munkához elengedhetetlen, szívós kitartásuk eredményeképp- a csúcson találják magukat. Vagy legalábbis valamiféle csúcson, mert mindig van még hová felfelé törni. Az estet együtt kezdték el, a színpadon, az Angyalkacsinálás című korai (1999-es) kötet két versével, amit Krisztián szavalt, Zoltán táncolva-mondott, motyogott maga elé. Hamarosan Winkler Nóra érkezett, és mindhárman leültek egy asztalka mellé, beszélgetni. Ilyen volt az este szerkezete: a hagyományos felolvasóestet táncbetétek szakították meg, amelyek élővé váltak és együtt lélegeztek a szövegekkel, és (a sokszor kifejezetten a részletekhez választott) zenével. Winkler Nóra háziasszonyként főleg személyes, kettejük életútjára vonatkozó kérdéseket tett fel. Először megbeszélték, milyen furcsa, hogy eddig sosem sikerült közösen dolgozniuk, de „mindig a legközelebb állóval való terv merül feledésbe”, mondta Zoltán. Aztán a családjukról, az általuk elsőként észlelt példaképről, édesapjukról beszéltek. Krisztián kiemelte, hogy szereti ugyan magáról az elsőgenerációs értelmiségi parasztgyerek-képet festeni, és ez szóról–szóra igaz is, édesapja viszont kénytelen-kelletlen kiiratkozott a szegvári könyvtárból, mert kiolvasta a teljes állományt. Folyton azt láttuk, hogy olvas, teszi hozzá az öccse. Ez logikusan terelte az idősebb fiút az irodalom felé. A táncnak már szövevényesebb története volt, amely 7 évesen önálló produkcióval kezdődött a szegvári művelődési házban („kicsit Dirty dancinges volt”, nevetnek), később pedig a szentesi gimnázium drámatagozatával folytatódott. A kettejük közti jelentős korkülönbség egyfajta mentori szereppel ruházta fel az idősebb testvért: tulajdonképpen ő irányítgatta öccse lépteit a drámafakultáció felé, „mindenféle praktikákkal, amit egy kiskamasznak beadható”, de egy apakomplexust is kialakított benne (talán mindkettőjükben), amit le kellett gyűrni „Éveken keresztül főzött rám. Megváltoztatja a dolgokat, ha valaki főz rád.” A beszélgetést felolvasás és tánc szakította meg: a legújabb Grecsó-regényből, a Mellettem elférszből olvasott fel Krisztián, Zoltán pedig partnerével, Rózsahegyi Orsolyával adott elő a regénybeli jelenetre koreografált táncjelenetet. A tánc és a szöveg, a gondosan kiválasztott zenével (Csárdáskirálynő részletei, elektronikus zene és zörejek, stb.) tökéletesen kiegészítették egymást, olyan erőteljes színházi élményt nyújtva, amire nem is számított az ember egy ilyen álmos nyári estén. Ezután a Mellettem elférsz személyes vonatkozásairól beszéltek kicsit: bár Krisztián javarészt a saját családja történeteit dolgozta át és mesélte újra, rengeteg a fikció, a cselekmény utolsó harmada például egy az egyben kitalált, amely pont Zoltán csipkelődéséből eredeztethető „Tata, remélem azért Pesten volt valakid”.
Forrás:litera.hu |
|