Istennők és habok (Pont Kultportál)
(kiadvány: Hősnők és írók)

„Milyen hab az istennő? Nagyon sokfajta hab van. Fehér habtaréj a tenger hullámain, barnás hab az áradó folyón, apadt sörhab, gyöngyöző pezsgőhab, borotvahab női lábon, borotvahab férfiarcon, és így tovább… Fincsi, édes, túl édes, fehér.”- hangzik el válaszként Scherter Judit interjúkötetében, aki legnagyobb íróinktól kérdezte meg, milyenek is a halhatatlan hősnők, ha férfiszerzők tollából születnek meg.

Írás közben nővé változni? Lehetséges lenne ez? Egyáltalán: egy író mit tudhat a nőkről, ha férfi? Igaz volna, hogy a legnagyobb regényhősnőket férfiak alkották? – teszi fel kérdéseit Scherter Judit, aki interjúkötetében a titokzatos metamorfózis nyomába eredve kilenc íróportrén keresztül rajzolta meg regényhősnőik szövevényes birodalmát. Filológusi alapossággal, oknyomozói szívóssággal és lélektani éleslátással felvértezve sincs könnyű dolga a kérdezőnek, akinek feltett szándéka, hogy közelebb jusson a végleges válaszokhoz. Mégis falakba ütközik, hiszen a téma magában hordozza az alapvetően összetartozó női és férfi princípiumok szembenállását és szétbontásának igényét. A szerzők sokszor legfeljebb saját, a kérdések természetéből fakadóan biografikus tapasztalataikat oszthatták meg, igyekezve a szépirodalom fiktív világán belül maradni. Joggal merülhetnek fel a könyv tétova bevezetőjében taglalt kétségek: Kérdéseimen keresztül kukucskálni akartam, leskelődni? Ablakon belesni egy üres szobába, ahová éppen belép valaki, de csak azért, hogy leoltsa a villanyt? [...] Miért akartam kérdéseket feltenni, amikor voltaképpen minden kérdést tolakodónak érzek? […] És miért éreztem mindvégig, hogy egy feminista angyal áll mögöttem lángpallossal, és mindjárt lesújt?

Freud pszichoanalitikus fejlődéslélektani modellje óta ugyan cáfolható a személyiség egységes mivolta, de a strukturális tartalmaihoz való egyértelmű hozzáférés nehézkes, a problémát pedig a jungi kollektív tudattalan archetípusai tovább árnyalják. Elég csupán a társadalommal érintkező szerepszemélyiségre, a persona-ra vagy a férfiakban mélyen lakozó nőre, az anima-ra valamint párjára, a nőben élő férfira, az animus-ra gondolni. Nádas Péter az attribútumok összekapcsolódásáról, az emberiről így írt: „vannak-e egyáltalán nemek, avagy csak ember van, az emberek alkata, az alkatnak tulajdonságai, a tulajdonságoknak relációi és különböző szempontok alapján felállítható hierarchiái, s akkor a sexus csupán egyetlen elem e rendszeren belül […] Nem a neme szerint beszélek [valakinek] az alkatáról, hanem az alkata szerint beszélek a neméről.” Párhuzamos történetek kapcsán Nádas felettébb veszélyesnek nevezett azonosulásról számolt be az évekig tartó írás folyamata alatt. Szinte egészen a határig merészkedve, testileg vált eggyé főhősnőivel. Az erotikus jelenetek tüzetesen vizsgált, már-már dokumentarista jellege az író egy kevésbé ismert oldalára, az egykori fényképész hivatásához való elkötelezettségére is következtetni engedné az olvasót, ha a téma felvetése nem maradt volna el az interjú során. Meggyőződéssel vallotta, hogy figuráinak szerelmi élete nem spórolható el a szépirodalomból, amihez Mészöly Miklóssal folytatott, éjszakákba nyúló hosszú vitáiban is makacsul ragaszkodott. Darvasi László a feminim és maszkulin összetartozás kapcsán ugyancsak a nyelvbéli nemek hiányának jótékony hatására hívta fel a figyelmet, miközben Forgách András a társadalmi egyenlőtlenségek kiküszöbölésével a női figurák jól megalkotottságának veszélybe kerülésén aggódott.

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: http://pontoldal.wordpress.com, 2013. június 11.

2013-06-11 15:00:47
Egymást tükröző életek
Silberstein Alétheiának nem csupán a neve, hanem az élete is különleges. Ő Bán Zsófia mozaikokból összeálló családregényének az egyik elbeszélője és főszereplője. Nem véletlenül...
„neszez a múlt, nem múlik semmi el
Hol van a múltunk, és merre haladunk a jelenben? Tóth Krisztina 2020 és 2025 között írt és kötetbe rendezett verseit olvasva olyan élethelyzetekkel találkozunk, ahol az otthonos és az idegen...
A szabadság börtönében
A magyar történelem közel száz évét kísérhetjük közelről végig Spiró György új nagyregényében az 1810-es évektől 1907-ig. Titkos főszereplője Táncsics Mihály felesége, Seidl Teréz,...
„neszez a múlt, nem múlik semmi el
Hol van a múltunk, és merre haladunk a jelenben? Tóth Krisztina 2020 és 2025 között írt és kötetbe rendezett verseit olvasva olyan élethelyzetekkel találkozunk, ahol az otthonos és az idegen...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ