Ami nincs, de van (Népszabadság)
(kiadvány: Kétvízköz)

Szőcs Petra: Kétvízköz, Magvető, 64 oldal, 1990 forint

Ha valami csak félig van kész, attól még viselkedhet úgy, mintha teljesen készen volna. „Kimentek cigarettázni a balkonra, / arról beszélgettek, hogy a Cipariu téren / évek óta épül az ortodox templom, / és bár csak félig készült el, / a hívők mégis duplakeresztet vetnek előtte a buszon.” A dolog, amire az emberek reagálnak, voltaképpen a fejükben létezik.

Kolozsváron, a Cipariu téren speciel nem ortodox templom épül, hanem görög katolikus. Ettől azonban a Szőcs Petra versében megmutatkozó elv érvényes. Vagy ha úgy tetszik: még inkább érvényes. A kötet főként ehhez hasonlóan ambivalens létezésű és eltűnésben lévő dolgokat leltároz, mintha az az átmenet érdekelné leginkább, amelyik az eltűnés előtti utolsó pillanatot tenné megragadhatóvá. A kötetben erre a témára írt számos változat arra figyelmeztet: az eltűnés ugyanúgy hosszas, elhúzódó folyamat lehet, mint egy katedrális felépülése.

Halál és elköltözés: ezek a kötetben a leggyakoribb témák. Hogy ezeket mennyire egybecsúsztatja Szőcs Petra, azt legnyilvánvalóbban a záróvers, a Festék, költözés mutatja meg: „Itt nemcsak az élőknek, a holtaknak is kevés föld jutott. / Tízévente költözniük kell. Feljönnek a napra, / ahol még nem felejtették el őket.” De hasonló összekapcsolás jön létre a találó című Leválás című versben is, ahol a több szövegben is szereplő Roró Kanadába emigrál, mert Daddyje szívrohamot kap, házukba pedig új lakók költöznek.

Az eltűnő személyek nyomában ott marad egy archívum, tárgyak képek, emlékek, szófordulatok, történetek halmaza, amelyeket valahogyan szelektálni kénytelenek a Szőcs Petra-versek beszélői, mindannyiszor a szelekciós kritériumok esetlegességébe ütközve. Hol arról esik szó, hogy csak bizonyos mennyiségű tárgy élheti túl a költözést („Csak azt visszük magunkkal, ami egy taxiba befér”), hol arról, hogy a megőrizhető tárgyak csakis egy bizonyos formájúak lehetnek („kiderült, hogy az új lakásba / csak lapos tárgyakat lehet bevinni, egyenként”).

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Balázs Imre József, Nol.hu, 2013. október 12.

A cikk eredeti változata a 2013.10.12-i Népszabadságban olvasható. 

2013-10-12 12:04:53
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
Az alternatív pedagógia útjain
A rendszerváltás a magyar történelem fontos fordulópontja. A több mint harmincévnyi távolság már lehetővé teszi, hogy objektívan tekintsünk rá, de még meghallgathassuk az események alakítóinak...
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
Irodalomtörténeti pszichohistóriák
Milbacher Róbert nagy sikerű és hiánypótló művéhez, a Legendahántáshoz hasonlóan a Ködképek az irodalom láthatárán is közérthető és szórakoztató ismeretterjesztésre vállalkozik....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ