"Nekik én vagyok a furcsa, női ruhát viselő fociedző és író" Interjú Kiss Tibor Noéval (VS.hu)
(kiadvány: Aludnod kellene)
A magyar élfoci utánpótlásában eltöltött éveiről is kötetre való élményt őriz az irodalmi életbe a transzneműek kirekesztettségét saját példáján keresztül feltáró regényével berobbanó Kiss Tibor Noé. A mélyszegénység brutalitásával szembesítő második prózakötetét idén megjelentető, újságíróként is dolgozó írót focista múltjáról, nyomortelepi missziójáról és a peremhelyzetekről kérdeztük. Emlékszel, hogy mikor kezdted összerakni magadnak a világot? Tisztán. Nagyjából ötéves lehettem, amikor óvodai kirándulásra vittek bennünket a Ferencvárosból Hűvösvölgybe. Aznap reggel is apám vitt óvodába. Nem tartotta sokra a pedagógusokat. Munkás volt, lenézte a tanárokat, mert azok nyáron nem dolgoznak. Az osztályfőnökömet is alsónadrágban fogadta, amikor az családlátogatásra jött hozzánk. Ő így demonstrált. Az alsónadrág volt az otthoni viselete, és esze ágában sem volt az osztályfőnök kedvéért fölvenni egy rendes nadrágot. Ez azért sem mellékes, mert azon a napon is a nadrággal volt a baj: mackóban vitt az óvodába, ahol már a folyosón nagy veszekedés támadt ebből. Apám azt ordibálta, hogy márpedig neki ne írják elő, mibe öltöztesse a fiát. Emlékszem, ahogy buszoztunk át Budára, az óvónők arról beszélgettek egymás között, hogy milyen szépen kiosztották azt a bunkó apukát. Aztán odahaza ugyanez megismétlődött, apám a konyhaasztalnál ülve mesélte el anyámnak, milyen bunkók az óvónők, de ő nem hagyta magát, és jól kiosztotta őket. Én meg közben legóztam, próbáltam összerakni, hogy mi a valóság, hol az igazság. Hamar szembesültem a relativitással, és ahogy ezekben az években felfedeztem a nemi identitásom szabálytalanságait, végképp kívülállónak kezdtem érezni magam. Ezért szembesíted szinte tudományos pontossággal rögzített társadalmi tényekkel az olvasókat? Számomra fontos a valósághoz való minél korrektebb viszony, a szociografikus látásmód. Engem is az ilyen szövegek ragadtak meg kamaszkoromban, Konrád György Látogatója, aztán Tar Sándor írásai. Persze, nagyon tetszett az abszurd is, rajongtam Kafkáért, Ionescóért, de egy idő után azokat a szövegeket kerestem, amelyek direktebb módon reflektáltak az engem körülvevő valóságra. Nem véletlenül dolgoztam évekig kérdezőbiztosként, nem véletlenül kerültem a szociológia szakra, és nem véletlenül készítettem mátrixot a második regényem, az Aludnod kellene írása közben. Az első olvasóim, két közeli barátom szerint a könyv első verziója kegyetlenül nyomasztó lett. Úgyhogy fogtam egy kockás lapot, és a könyv összes szakaszát pontozni kezdtem egytől tízig, aszerint, hogy azok mennyire nyomasztóak. Akkor tudtam, hogy nagy a baj, amikor az utolsó két fejezet majd’ mindegyik szakaszának kilencest kellett adnom. De annak ellenére, hogy kívülről tudtam, hol zajlik a cselekmény, hiszen gyermekkoromban rengeteg időt töltöttem azon a telepen, amelyről a regényt mintáztam, a könyv írása közben számos fotót is készítettem arról. Sőt, valahol még hányódik egy saját kezűleg rajzolt térkép is a telepről. Ezek a dokumentumok sokszor segítettek a regényírás közben. Néha földhözragadt figurának érzem magam, főleg, mióta egyre többet mozgok bölcsész- és művészkörökben. Ez a tényfeltáró szenvedély sarkallt regényírásra? Nem mondanám. Inkább a saját transzneműségem felismerése. "Ha nem lennék transznemű, akkor nem indultam volna el ezen az úton. Folyamatosan szembesülnöm kellett egy megoldhatatlannak tűnő identitásproblémával. S egyszer eljött az a pillanat, amikor világossá vált előttem, hogy nincs tovább." Akkor az írás látszott az egyetlen olyan megoldásnak, amelytől a belső konfliktusaim megoldását remélhettem. Sikerült? Ha csak saját magamra gondolok, akkor igen. Sikerült, mert magabiztosabb lettem, letettem egy regényt az asztalra. (Az önéletrajzi mű Inkognitó címen 2010-ben, jelentős kritikai visszhangot keltve jelent meg – a szerk.) A regényírás közben sokat tanultam önmagamról, ettől erősebb lettem. Most már transzneműként is jobban elfogadnak, de ehhez, érzésem szerint, az is hozzájárul, hogy regényíróként valamelyest ismertebbé váltam. Hagyományos polgári úton vívtam ki az elfogadást. Kicsit bolond vagy, fested magad, női ruhákban jársz, de azért a mi kutyánk kölyke vagy, ezt gondolhatják rólam. Nekem viszont egyre gyakrabban eszembe jut, hogy mi van azokkal, akik ugyanúgy szeretnek női ruhákban járni, mint én, csak éppen nem írnak könyveket. Rengetegen vannak, akik hozzám hasonlóan küzdenek a saját nemi identitásproblémáikkal, de a társadalom számára láthatatlanok. Nem merik vállalni magukat, mert félnek az elutasítástól. Nem gondolod, hogy az első – a magyar transznemű coming out prózának is nevezett – regényed nekik is segítség? Nagyon remélem, hogy az. Amikor először szembesültem azzal az érzéssel, hogy talán mégis nőként szeretném leélni az életem, a nyolcvanas években jártunk. Fel sem merülhetett, hogy én erről bárkivel beszéljek. Nem volt internet, nem voltak fórumok, nem léteztek telefonos segélyvonalak. Időnként sötét pestlőrinci utcákon bolyongtam női ruhában, évek teltek el így. Nehéz érzékeltetni, hogy ez a magányosságnak milyen fokozata. De még ezekből a tapasztalatokból is rengeteg előnyöm származik, máig jól tűröm a mások számára nyomasztó, lehangoló élményeket, sőt, bizonyos értelemben vonzódom azokhoz. S bár a helyzet sokat változott a nyolcvanas évekhez képest, az Inkognitó megírását az is motiválta, hogy hátha lesznek, akiknek sikerül erőt adnom. Szerencsére így is történt, viszonylag sokan megkerestek a könyv megjelenése után. Olyanok is, akik egészen más testképzavartól szenvedtek. A saját test el nem fogadása, az önmagunkkal való viaskodás a könyv univerzális érvényű üzenete lett. Második könyvemről ugyanezt apám állította, akinek megjelenés előtt ezt is megmutattam. Szerinte az Aludnod kellene nem is arról a telepről szól, ahol ő él, lehetne az országban bárhol máshol is. 2015-01-04 13:20:00
|
|