|  Sátánista énekes a kocsmabiciklin (Revizor Online) (kiadvány: Búcsú Éhestől) Kotordpata egy fiktív kisváros, bár ha a térképen rákeresünk Kisújszállásra, ahol Toroczkay András felnőtt, találhatunk hasonlóságokat. A szomszédos Sárszag pedig akár Karcag is lehetne. SZARKA KÁROLY KRITIKÁJA A Napfényvesztés című verseskötetével 2010-ben bemutatkozó Toroczkay András második kötete, a Búcsú Éhestől  egy novellafüzér, vidéki szocreál díszletek előtt zajló hétköznapi,  néha groteszk történetekkel. A legtöbb novella helyszíne Kotordpata, egy  fiktív kisváros valahol az Alföldön. Kisvárosban nőttem fel én is, bár  az országnak egy másik táján, az élményanyag egy része azonban közös:  olyan településről van szó, ahol nemcsak kertes házakat, hanem  lakótelepet is találunk, és ahol a nélkülözhetetlen templom és kocsma  mellett akadnak egyéb közösségi helyek is. Különféle munkahelyek,  szórakozási lehetőség is, korlátozott számban. Magam  előtt látom a várost, de azért van egy minimális hiányérzetem: a  fülszöveg kíváncsivá tesz, és meg akarom ismerni Éhes Miklóst, de a húsz  novella túlnyomó többsége nem ad lehetőséget az ismerkedésre. Támpontot  adhat ugyan, hogy Toroczkay korábban Éhes Miklós álnéven is publikált  verseket, hogy olyan lapokban is megjelenhessen, amelyek  szerkesztőségeiben nem igazán kedvelték kritikusi tevékenysége miatt,  ezt viszont az olvasónak nem feltétlenül kell tudnia. Néhány interjúra  rákeresve sok minden kiderül, ezek ismerete nélkül viszont legfeljebb  csak sejthető, hogy Éhes az író alteregója. Egy késői Szindbád, avagy  egy kilencvenes évekbeli Esti Kornél, aki mindenbe belerángatja Bandit, a  narrátort. Utóbbi egyébként csak az utolsó novellában (Éhes és a világ) nevezi meg magát. Éhes  lebeszéli őt a tanulásról, együtt kocsmáznak, együtt mennek csajozni,  együtt követik el kisebb-nagyobb gaztetteiket, immár egy másik város  egyetemének kollégiumában. Ő az ember, vagyis bármelyikünk vagányabb,  gátlástalanabb, olykor gonoszabb énje. Legalábbis az említett szövegben,  ahol a kettejük közötti különbségek kikristályosodnak. Ezt, illetve még  néhány másik novellát leszámítva ugyanis a többi nem Éhesről szól, és  nem is Bandiról. Általában a narrátor meséli el nekünk, hogy mit mesélt  neki Éhes, akinek szintén mások meséltek, és aki emiatt sokszor marad a  háttérben. Ez persze nem feltétlenül baj, mivel a szemlélődés és az  innen-onnan felcsipegetett sztorik az ember élettapasztalatának jelentős  részét teszik ki, még ha hajlamosak is vagyunk azt hinni, hogy csak az  az igazán fontos, ami velünk történt. A  szereplők jellegzetes kisvárosi figurák: egyformák és furcsák,  átlagosak és őrültek. A nagymellű büféslány, a sörgyár targoncása, a  művelődési ház raktárosa, a szélhámos költő. Jenő, aki főnök a vízműnél,  a formás testű Éva és a mindig mosolygó Angéla, Kiscsücsök és Kissánta.  Na, meg a svédek és a svéd származásúak, akiket Éhes valamiért nem  igazán kedvel. A rengeteg szereplő, a megszámlálhatatlan Kamionos Gizi,  Kaszás Józsi és Ragyás Joe közül hol az egyik, hol a másik kerül  reflektorfénybe, válik hőssé, vagy egyenesen legendává, teszi magát  nevetségessé, bukik el vagy távozik az élők sorából, miközben a többiek  csak pillanatkora tűnnek fel, a kocsmapultnál várva a sorukra. 2015-06-02 16:58:30 |  | 
 
 
 
 |