Könyv arról, mi minden fér bele egy tangába (Bárka Online)
(kiadvány: Möbion)

A Möbion két dolog. Egyrészt egy művészeti album szobrok fotóival és képek repróival – másrészt egy regény. A Villa Negra 15. születésnapjának ünnepi kötete (a fülszöveg önmeghatározása szerint) és Horváth Viktor meséje az odaátról (szintén fülszöveg). Szöveg és kép, kép és szöveg egymás mellett. A Villa Negra egy érzékeny, a technológiai determináltságot elutasító művészekből álló inspirációs közösség. Alkotói bírják azt, hogy egyféle felfedhető rend van a dolgok mögött. Egyesek keresik, másik fejlesztik ennek a rendnek a szimbólumait.

     Nem így Horváth Viktor szövege, ami csak tematikájában „mesél az odaátról”. Sokkal inkább egyféle nagystílű kísérlet arra, hogy elkerüljön minden a léthez kapcsolódó veretes kérdést. A rend motívumai érdeklik, nem a rend. Regénye a besorolhatatlanhoz sorolandó: filozófiai regény, steampunk regény, fantasy, kaland stb. És két okom is volt arra, hogy megküzdjek a kötet nem különösebben felhasználóbarát tipográfiájával. Az egyik a regény világának anyaga, a másik a szerző fogalomalkotó tehetsége.

     Az alaphelyzet: két pompázatos és nagyon erős világ feszül egymásnak, de köztük, középen ott  a minderről nem sokat sejtő nyeszlett harmadik. Egymást csak a harmadikon keresztül tudják megközelíteni (de lehet, hogy nem – itt a szerző kicsit ködösít). Ez a harmadik tranzit világ a biók világa (itt élünk mi, de vannak közöttünk infiltrálódott protagonisták és antagonisták is). A tranzit világ bizonyos szöveghelyeken nem is pusztán a front, hanem egyenesen a háború tétje. Hogy kik az egymással harcban álló protagonisták és antagonisták, valószínűleg nem illik leleplezni. Azért gondolom, hogy nem illik, mert a szerző maga is némileg késlelteti a nyilvánvaló felismertetését. Maradjunk annyiban, hogy miként a Möbionban, úgy az Isteni színjátékában is. A jelzett világok közötti közlekedés bonyolult és veszélyes, mert durva anyagkonverziós folyamattal jár, és nemcsak az átlépés nehézkes, de abban sem lehetsz biztos, hogy melyik tudatállapotban lévő konverzió milyen síkon vált ki eseményláncolatot. Ez bonyolultan hangzik, és hát kusza is eléggé. Ennek az univerzumnak az anyaga, vagy inkább részecske- és hullámszettje annyira instabil és képlékeny, mindeközben mégis annyira merev és karnális, hogy sejtésem szerint a szerző vagy a tudatmódosító szerek terén, vagy azok hatásmechanizmusának  tanulmányozása terén halmozhatott fel elévülhetetlen tudást. Így számomra a Möbion elsősorban egy, a szükségesnél több iróniával leplezett első osztályú drogregény.

[...]

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Kelemen Attila, Bárkaonline.hu , 2016. május 30.

2016-05-30 18:26:00
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Fordította: Fodor Zsuzsa
Egy filmrendező válaszútjai
Georg Wilhelm Pabst a két világháború közötti filmművészet kiemelkedő alakja. Az osztrák filmrendező Berlinben is aktív, de Hitler hatalomra kerülésének idején épp Franciaországból menekül...
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Fordította: Fodor Zsuzsa
Egy filmrendező válaszútjai
Georg Wilhelm Pabst a két világháború közötti filmművészet kiemelkedő alakja. Az osztrák filmrendező Berlinben is aktív, de Hitler hatalomra kerülésének idején épp Franciaországból menekül...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ