A születéstől a szürke, ködös reggelekig (Litera)

A születéstől a szürke, ködös reggelekig – Garaczi László Hasítás című regényéről
Garaczi László – a regény elbeszélője – író akar lenni, ezt már a hetvenes években tudja, vagy még korábban, sokkal korábban, és nem adja fel, hiába minden józan ellenérv („Persze, igen, olvasta a medvés verset, és azt is, ahol véreznek a fák, tetszettek neki, szereti a verseket, de versekből nem lehet megélni, Petőfi egész életében nyomorgott..." – mondja Nusi néni az akkoriban lírikusként szárnyait bontogató Garacziról), mi pedig csak örülhetünk, hiszen a gyermekkor szilánkos képeinek, a hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes évek sztorijainak pergőtüzében valami egészen fontosat érthetünk meg a lemur vallomásaiból – a nevetésünket. Ott van például Tüdő, a focista abszurd története – egy novella-cikksorozat fikciója a regény fikciójában –, amit a csepeli munkáslapba küldött párizsi csövezésének idején, és amit már nem közöltek, kirúgták a laptól, túl messzire ment, de írt tovább, délelőttönként, délután könyvtár, este kocsma, milyen jól tette, mondhatnánk, hiszen nevethetünk, végre van, amin nevethetünk, fesztelenül, kikacsintások nélkül, és attól csak még édesebb a nevetés, hogy a szánk közben kesernyés, Kádár-kori pempővel telik meg.

Az ifjú Garaczi – az elbeszélő – élete, persze elsősorban nem a Kádár-korszak nyűgjei körül forog. Ennek bizonyítékát valamikor a kilencvenes évek második felében meg is mutatja akkori barátnőjének – a bírósági végzésen ez áll: „tiltott határátlépési kísérlet, kábítószer-birtoklás, közveszélyes munkakerülés, harmadfokon egy év felfüggesztve, költségek, elterelés." Történeteiből természetesen érthetővé válik, miért. Rakendroll, punk, pia, fű, ópium, látnokzsálya, nagyszínpad, Ibolya, Wichmann és természetesen a legendás Fekete Lyuk, amiről egy egészen jellegzetes életérzésen keresztül emlékezik meg: „...kimegyünk Mikivel a Lyukba VHK-ra. Hajnalban a Golgota téren ébredek. Véres az ingem, nem látok az egyik szememre, mindenem ellopták. Egy hete nem volt cipő a lábamon. Ülök a földön, és tudom, hogy bármi történhet, soha nem leszek ilyen boldog. Az élet megrágott, kiköpött, végre magam lehetek." Így telnek el a nyolcvanas és a kilencvenes évek, és persze csajozással a kamaszkorában szüzessége elvesztésére tett hiábavalónak tűnő erőfeszítések jutalmaként. Persze, előbb-utóbb jön a gyerek, aztán szétköltözés és a heti egyszeri láthatás. A felelőtlennek tűnő tombolásban még mindig felszabadítóan hat az irónia, amivel Garaczi – az elbeszélő – előszeretettel él önmagával szemben is. Hülyét csinál másokból és magából, így van berendezkedve – „Én bohóc akartam lenni" – mondja még ötödikben az osztályfőnöke kérdésére.

[…]

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Szmerka Dániel, Litera.hu, 2018. június 11.

2018-06-11 17:51:58
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
Az alternatív pedagógia útjain
A rendszerváltás a magyar történelem fontos fordulópontja. A több mint harmincévnyi távolság már lehetővé teszi, hogy objektívan tekintsünk rá, de még meghallgathassuk az események alakítóinak...
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
Irodalomtörténeti pszichohistóriák
Milbacher Róbert nagy sikerű és hiánypótló művéhez, a Legendahántáshoz hasonlóan a Ködképek az irodalom láthatárán is közérthető és szórakoztató ismeretterjesztésre vállalkozik....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ