Lupus in fabula (Revizor)
(kiadvány: Vak majom)

Fehér Boldizsár első regénye, a Vak majom bájos és szórakoztató olvasmány. Egyszerre beszél könnyed és súlyos dolgokról. Hogy miről? Mindenről: az életről, a halálról, az emberről, a világról, a sorsról és a nagy tervről, aminek – remélhetőleg – mi magunk is részesei vagyunk. KLAJKÓ DÁNIEL ISMERTETŐJE.

A Vak majom a legfiatalabb magyarországi milliárdos emelkedés- és bukástörténetét meséli el, aki a könnyen jött pénz, a nagy érdeklődés és egy óriási cégbirodalom összeomlása közepette ráébred arra, hogy tetteinkért, döntéseinkért vállalni kell a felelősséget, s az én döntései által jut el az identifikációs folyamatok megismeréséhez, elfogadásához. A sztori elsőre elég blődnek tűnhet, de ahogyan Fehér tálalja ezt a ponyvába oltott filozofikus és humoros tanmesét, az igazán izgalmassá teszi a könyvet. Főhősünk egy korrupciós ügyletbe keveredve menekül Párizsba, ahol egy luxus-szállodában folytatott kísérletben kénytelen részt venni. A cselekmény rendkívül kacifántos és csavaros, de végig fenntartja az olvasó figyelmét. 

A történet alapvetően egy egzisztenciálfilozófiai kérdéssel kezdődik: ,,Jó néhány évvel ezelőtt volt egy tanárom, aki azt mondta, az lehet belőlem az életben, ami csak akarok, hiszen még olyan fiatal vagyok, és a lehetőségek száma végtelen. Igen ám, de a döntések száma véges.” A könyvet végig e felütés mozgatja, hiszen a szöveg központi kérdésfeltevését a döntések és a felelősségvállalás, illetve az identitás kérdése alkotja. Az elbeszélő a kalamajkasorozat közepén igyekszik felfejteni, ki is ő valójában. Ami ezt a gócpont és origó nélküli, folyamatosan vibráló identitáskonstrukciót eredményezi: az elbeszélőt magára hagyják a szülei; kiderül, más a vér szerinti apja; s így a családi eredet újrakalibrálását is el kell végeznie. A valódi énkép hiányára azzal is felhívja a figyelmet a szöveg, hogy hősünk álnéven kényszerül bujdosni, hazudni magáról, hallgatni bűnös életéről vagy más személyazonosságot felvenni. A narratíva mögött erősen felsejlenek Kierkegaard tanai. A dán filozófus Vagy-vagy című munkájában kerülnek elő leghangsúlyosabban azok a fogalmak, melyek körül Fehér Boldizsár regénye is gravitál: szabadság, választás, döntés, én.

[…]

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Klajkó Dániel, Revizoronline.com, 2019. július 2.

2019-07-02 14:11:45
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
Az alternatív pedagógia útjain
A rendszerváltás a magyar történelem fontos fordulópontja. A több mint harmincévnyi távolság már lehetővé teszi, hogy objektívan tekintsünk rá, de még meghallgathassuk az események alakítóinak...
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
Irodalomtörténeti pszichohistóriák
Milbacher Róbert nagy sikerű és hiánypótló művéhez, a Legendahántáshoz hasonlóan a Ködképek az irodalom láthatárán is közérthető és szórakoztató ismeretterjesztésre vállalkozik....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ