Love story
(kiadvány: Római egyes)
A Római egyes a magyar próza egyik legtalányosabb love storyja. - Jánossy Lajos kritikáját olvashatják a napokban elhunyt író, Rubin Szilárd Római egyes című regényéről.
 

Az irodalomtörténet különös pillanatai közé számít, amikor negyven év távlatából, mintegy felül- és újraírva egy kor literatúráját, felbukkan egy eladdig elfeledésre ítélt mű: „[E]lsőre szinte elképzelhetetlennek tűnt ez a könyv ott, abban a zord évben; olyan lehetett, akár egy meteor vagy egy marslakó. Ritka magyar nyelven az én rosszának ez a figyelmes vizsgálata; az érzelmesség, a meghatódottság hiánya, a szenvtelen érdeklődés hideg tüze, valami puszta vagy pucér vagy pogány tekintet, nem objektív, de közvetlen, leplezetlen; ritka”, írja Esterházy Péter a Csirkejáték című Rubin-regényről, amely 1963-ban jelent meg, ám helyét és jelentőségét a kilencvenes évek második felében nyerte el. Ez a regény ugyanis, amellett, hogy a szerző vitán felül álló opus magnuma, kiderült - és erre nem sokkal később a német recepció is ráduplázott -, hogy a háború utáni magyar irodalom egyik kiemelkedő eseménye. Most pedig megjelent az 1985-ös Római egyes második kiadása, amely az író furcsa sorsú befogadástörténetét tovább árnyalja.

Természetesen a tárgyazandó próza önmagában is megáll, de érdemes azzal az olvasási javaslattal élnünk, amelyre nézve Kundera A függöny című esszékötetében utal, és amely gondolat leginkább a goethei bildung-szemléletre vezethető vissza: az európai művészet története azzal is szembesít mindannyiunkat, hogy a képzés, másképpen a művelődés, a művészettörténeti tudat nélkül nem érthetjük a történet „szereplőit” – az Érzelmek iskolája nélkül Joyce Ulyssesét, így Kundera. Megfigyelése ugyan messzebbre mutat, tehát őt citálva, nem arra célzunk, hogy a Római egyes ne volna érthető a Csirkejáték nélkül, nota bene a két regény szoros kapcsolata nem kétséges; ám érdemes legalábbis „egybeolvasni” őket, noha nem a Csirkejátékon belüli intertextusként gondoljuk el a Római egyest, a két próza nem egymásra utalt. A Csirkejáték vonósnégyes, amelynek főtémáját mintegy szonátaként a Római egyes kommentálja és szűkíti tovább.

Mindkét regény fókuszában egy felkavaró, örvénylő, a hőst az önelvesztés széléig sodró szerelem - helyesebb, a regény szelleméhez illőbb viszonyt írnunk - áll, valamely alig reflektálható szenvedély, amely köré Rubin mintegy koncentrikusan és kihagyásosan épít fel élettörténetet és figurákat. Értelmiségi főszereplője tulajdonképpen beleakad Piroskába, a vidéki fogorvosnőbe, hogy aztán a nő, akárha a végzet asszonya, játsszon vele kénye és kedve szerint. Amikor ide jutunk, érezzük, hogy mondataink nem elég pontosak; mert Rubin Piroskát nem a végzetszerűség karakterével ruházza fel; voltaképp egy motollaként, követhetetlenül forgó, cselekvő, kiszámíthatatlan vonalvezetésű női alak húzogatja a szálakat; incselkedik, csábít és vet cselt. „Megint nem tudtam, hogy boldog vagy szomorú legyek. Mert igaz, hogy Piroska mellett ugyanolyan lázas örömet érzek, mint a cirkuszi estén Prisca láttán. De közben elmúlt egy emberöltő, s bár megromlottam, nem nőttem fel”, áll a regény egyik összegző pontján. És ez a mondat lehetne egyben a krédó is, amennyiben az egyes szám első személyű elbeszélő voltaképp a szerelemben, mint absztrakt esélyben látja a nagykorúság zálogát. Úgy tűnik, mintha a Piroska iránti függőségében a medrét a gyerekkor elvesztése óta nem lelő élet fatális kereteit keresné, miközben a szenvedély hektikus viszonzásában-visszavonásában a Másikkal való kapcsolat, a párbeszéd, a kölcsönösség kidolgozásában mindig alulmarad.

Jóllehet Rubin nem kulcsregényt írt, a férfi főalakot kísérő szereplők egyike, Martinszky személyében minden rejtvényfejtő nehézség nélkül felismerhető Pilinszky János; ez a momentum a mű irodalomtörténetileg delikát jellegét fokozza, bár a Martinszky-Pilinszky-portrénak a művön belüli szuverenitása elvitathatatlan, ugyanakkor az egyik legelmélyültebb karakterábrázolása a költőnek. „A Római Egyesben szerepel egy másik fotó is, amelyen a tizenhetedik század elején létesített paraguayi jezsuita állam barokk építményeinek romjai láthatók az őserdő közepén - annak az indián mintaállamnak az emlékei, melyet később a világi gyarmatosító hatalmak szüntettek meg. A paraguayi kisfiú otthontalanságába ilyenformán beleszövődik az árvaságnak, mint a paradicsom elveszítésének, a kiűzettetésnek a Pilinszky költészetére oly jellemző motívuma”, írja Keresztesi József a Rubinról megrajzolt arcképvázlatában, és ezzel joggal hangsúlyozza a Pilinszky-féle világszemléletnek a könyvön végighúzódó vízjelét, tehát a Római egyes szövegvilágának egy olyan zugába is bevilágít, amelynek megformáltsága a két szerző szemléletének rímeire hívja fel a figyelmet.

Rubin Szilárd regénye a fent elmondottakkal együtt nem a megoldó-elemző olvasásokat inspirálja, hanem az élet reflexíve nem megragadható titoktartományaival szembesít, azzal, hogy nem minden érthető és megértendő; egy sorssá szerveződő narratíva indítékai feltárhatók ugyan, de kibogozhatatlanok. A Római egyes a magyar próza egyik legtalányosabb love storyja.

Kiadvány:
Rubin Szilárd
Római egyes
Magvető, 2010


Forrás:
litera.hu
Jánossy Lajos
2010. 04. 16.
2010-04-22 12:49:41
Egymást tükröző életek
Silberstein Alétheiának nem csupán a neve, hanem az élete is különleges. Ő Bán Zsófia mozaikokból összeálló családregényének az egyik elbeszélője és főszereplője. Nem véletlenül...
„neszez a múlt, nem múlik semmi el
Hol van a múltunk, és merre haladunk a jelenben? Tóth Krisztina 2020 és 2025 között írt és kötetbe rendezett verseit olvasva olyan élethelyzetekkel találkozunk, ahol az otthonos és az idegen...
A szabadság börtönében
A magyar történelem közel száz évét kísérhetjük közelről végig Spiró György új nagyregényében az 1810-es évektől 1907-ig. Titkos főszereplője Táncsics Mihály felesége, Seidl Teréz,...
„neszez a múlt, nem múlik semmi el
Hol van a múltunk, és merre haladunk a jelenben? Tóth Krisztina 2020 és 2025 között írt és kötetbe rendezett verseit olvasva olyan élethelyzetekkel találkozunk, ahol az otthonos és az idegen...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ