Malek Izisz: A férfivá válás allegóriái (Irodalmi Szemle)
(kiadvány: A fiúk országa)
Krusovszky Dénes A fiúk országa című kötetét először kézbe véve tekintetünket megragadja a különleges hangulatú borító. A címoldalon lévő, Kékesi Donát által készített fotón egy parkolóban heverő férfit látunk. Arca láthatatlan, csak testalkatából és öltözékéből tudunk nemére következtetni. A férfi takarásban lévő arca egyben egy megelőlegezett utalás is lehet a novellák központi szereplőinek változatosságára, ugyanis Krusovszky írásaiban sokféle egyénnel találkozunk: az óvodás fiúgyerektől kezdve a lázadó kamaszon keresztül az élete alkonyán járó mesteremberig. Ezek az alakok és a kilenc novellából kirajzolódó életesemények alkotják közösen a címben szereplő fiúk országát. Milyen ez az ország? Milyen a földrajza és kik lakják? A felvetődő kérdésekre választ a novellák együttes olvasatából kaphatunk. Krusovszky történetei egy zord vidéket rajzolnak föl: az írásokon keresztül egy olyan területet látogatunk meg, ahol alapvető élettapasztalat a válás, az elszakadás, az abortusz és a régi sérelmekből, illetve elfojtásokból táplálkozó erőszak, a kilátástalanság és a csalódottság. Ezen a tájon elveszett egyének bolyonganak, akik megpróbálnak az életükben bekövetkező eseményekből tanulva megváltozni. A történeteket meghatározó egyes traumák valamiféle beavatódásként is értelmezhetőek, hiszen, ha a gyakorlatban nem is, de elméletben a férfivá válás folyamatát hivatottak szolgálni. Ugyanakkor a szereplők ebben a folyamatban mintha elakadnának; felismerik a társadalom és a környezetük által rájuk rótt feladatot, ám egyedül maradnak problémáikkal, és magányosan léteznek egy olyan világban, ahol az egyik alapvető elvárás, hogy férfiként viselkedjenek. Ez a nyugati társadalmakban erősen jelenlévő elvárási horizont Krusovszky Dénes szereplőire bénítóan hat: a megkövetelt identitáskategória az egyénen belül egy állandó komplexust és szorongást épít föl. A férfivá avatódás csak egy módon következhet be: ha az adott személy felismeri, hogy ebből az ördögi körből kizárólag az események elfogadására és megértésére tett kísérlet által léphet ki. Az írások központi alakjai a felszínen kissé esetlenül, egyik életszituációtól a másikig botorkálnak, s a sorok között, a művek mélyebb rétegeiből kiolvasható, hogy karakterük a XXI. század emberének problémáit személyesíti meg. Az ellenkező nemmel való kapcsolatteremtés, az elszigetelődés, illetve az egyes érzelmek kimondhatóságának problematikájára, a traumák, krízisek életen át tartó hatásaira, valamint a felnőtt és felelősségteljes férfiszerep modern korban való betöltésének lehetetlenségére világítanak rá. Az e témákon belül is széles skálán mozgó novellák éppen ezért a férfivá, illetve érett felnőtté válás lehetséges allegóriáiként működnek. [...] 2015-02-05 16:37:44
|
|