Paszmár Lívia: A semmin és a zsíros csipketerítőn túl (Irodalmi Szemle)
(kiadvány: Aludnod kellene)
Telep. Nyomor. Egy- vagy kétlábú és egy- vagy kétszemű élőlények osztoznak rajtuk – biológiailag emberek. Sokféle szürkeség. Mindenütt pusztulás, hírnökei a varjak. Kiss Tibor Noé második regényében oda viszi az olvasót, ahol ahhoz, hogy élni elviselhető legyen, aludni kellene. Az Inkognitó és az Aludnod kellene – KTN első és második kötete – szükségszerűen összevetések áldozatává válik. Előbbi háttere elsősorban a transzneműség, utóbbié a mélyszegénység, még sincs köztük éles határvonal: mindkét témáról jellemzően többet hallgatunk, mint beszélünk, amit pedig mondhatnánk, az egyébként sem lenne hiteles. A szerző ennél egy lépéssel beljebb jár. Az „első magyar agrothriller” – ahogy Sánta Szilárd az Aludnod kellene krasznahorkai bemutatóján a regényt nevezte – hét fejezetből áll, amelyek minden esetben egy központi figura, egy-egy férfi köré épülnek. Ez nem azt jelenti, hogy a szereplők nem is bukkannak fel a saját élettörténetüknek szentelt tartalmi egységeken kívüli helyzetben, sőt. A kapcsolati hálózatuk működésének megismerése által kerülünk közelebb hozzájuk egyénenként. Ez a kapcsolati háló a fényképeken alkalmazott technikához hasonlóan rajzolódik ki: a képen látható alakok közül minden esetben egyvalaki kontúrjai élesek, a többiekéi pedig elmosódnak. Pontosan annyiszor kattan a fényképezőgép, hogy valamennyi alakról készülhessen egy-egy éles felvétel. Amikor egy képet vizsgálunk, az éppen fókuszban álló férfira koncentrálunk, ám a megfigyeltekhez hozzáadódnak a korábbi homályos foltok, amelyeket valahol máshol láttunk róla. Ilyen foltokból rakjuk össze a telepen élő nőket is. Mindabból, ami körvonalazódni látszik, arra a következtetésre juthatunk, hogy már csak ketten maradtak itt: Irénke, a társkereső hirdetés útján ide került asszony, aki gyógyszerekkel biztosítja be a kedélyét, és Szandra, a hét férfit összekötő fiatal lány. A többi nő emberek közé menekült, vagy a halálba. Paradox módon éppen a zárójelbe tettségük emeli ki a nőket a háttérből – közülük is legfőképpen Szandra jelenléte nehezedik a regényre. Bárhol és bármikor előbukkanhat, mintha mindig és mindenhol ő járna vagy lapulna. Ezek az emberek mindannyian az egykor élhető mezőgazdasági telepen rekedtek, akárcsak a további névtelen és arctalan lakók, de valamiért képtelenek szabadulni onnan. „Mennyi elveszett ember. Egymáson röhögnek, de sosem mosolyognak. Lassan megőrülnek a telepen, de a kereszteződésnél mindig visszafordulnak, nekik mégis itt jó. Magukra zárják az ajtót, hallgatnak. Kilesnek az ablakon a sötét szobából, a függöny mögül. Amikor pedig leszáll az éj, kilopóznak a házaikból. Görnyedt háttal, fától fáig botorkálnak. Az intézetben volna a helyük. Éppen olyanok, mint az itteniek, akikre takarodó után rázárják az ajtót. Aztán már csak az erkélyről bámulhatnak az éjszakába” (139.). Az ingerszegény környezet eltompítja az itt élők érzékszerveit, és tetteik súlyát sem képesek felmérni. A testi fogyatékosság kíméletlen irónia forrása: a szereplők az ezekhez kapcsolódó történéseket semleges jelentéstartalmúnak, esetenként humorosnak érzékelik. Az intézetben élő Féllábúval például a következő esik meg: „Szokola Bandi egyszer azt is megkérdezte tőle, hogyan veszítette el a bal lábát. Ruletten, válaszolta neki, mást nem akart mondani. A férfi közben az üvegszemét tisztogatta, dúdolgatott, motyogott. Azt akarom, hogy csillogjon” (130.). Az Aludnod kellene kegyetlenségének a témaválasztás csupán egy összetevője. A szöveg felépítése, a tudatosan pontos és csontig lecsupaszított mondatok, amelyek rövidebb szövegegységekbe rendeződve fejezeteket alkotnak, fokozzák a fullasztó hatást. Gyakran hiányoznak a nyelvtanilag helyes írásjelek – például mondatvégi helyzetben kizárólag pont szerepel, a párbeszédek jelöletlenek –, ami ugyanezt a funkciót tölti be. Véleményem szerint a fokozás viszont néhány ponton túlzottá és erőltetetté válik a baljós jelek, érzetek, természeti jelenségek felsorakoztatása által. Például ilyen az a részlet, amelyben a Féllábú a viharos időben titokban Szandrát figyeli: „Érezte, hogy ezen az éjszakán valaminek történnie kell” (75.). [...] 2014-10-02 16:42:38
|
|