![]() Több magányt (Helikon) 
					(kiadvány: A néző (Feljegyzések 1991-2001)) 
					
					
					A ’89 után nagy lendületet vett irodalmi karrierjével, amit gúnyosan  csak „elhíresedés”-nek nevezett, Kertész Imre nem nagyon tudott mit  kezdeni. Bár a Nobel-díj, a Buchenwaldban véletlen folytán megkímélt  életének abszurd és kínos beteljesedése ekkor még hátra van, Kertész  1991 és 2001 között írott naplója már közvetít egy olyan belső hasadást,  amely a ráköszöntő évtizedben, de különösen Stockholm után, korántsem  nevezhető problémamentesnek. Napi lelki- és írásgyakorlatának részévé  lett annak a fenyegetésnek a tudatosítása és rögzítése, hogy ha ez így  megy, hamarosan a jómódú középszerűség vesz erőt rajta, s többé nem  fogja titkos életét élni, melyet „az igazság” keretez. Ennek a gyakran  felbukkanó fogalomnak Kertész naplójában két egymásba súrlódó dimenziója  van. „Illegalitás”-t, száműzetést jelent, melynek szűkös terében a  diktatúra idején megőrizhette viszonylagos intellektuális és politikai  függetlenségét, másfelől saját erkölcsi-etikai és szellemi keretezésű  értékrendszerét jelöli. Személyes szabadságát, amelyről azt írja: „az  életem alakulásából kibontakozó egyetlen, igazi, megingathatatlan érték,  amelyért mindig, mindent kockára tettem, s amely akár a létérdekeimmel  szemben is irányított” (138.). Az évtizedeken át halmozódó kudarcot oly  hirtelen és valószerűtlenül váltja fel a siker, hogy jobbnak látja  eggyel hátrébb lépni, és gyanakvással szemlélni az események mozgását.  Így lesz a néző pozíciója a naplóíró Kertész választott  kilátószöge. „Mehr Licht – mondta volna állítólag Goethe; mehr  Einsamkeit – mondanám én; magányra, magányra vágyom.” (67.) A holokausztot Kertész életművében nem szüzsének kell tekintenünk, de olyan „paradigmatikus tényhelyzetnek, amely kifejezi az emberi állapotot a 20. században” (80.). Azt is fontos látni, hogy a koncentrációs táborok történeti ténye is mást jelent, mint a mindezt valóságossá tévő személyes tapasztalat. A zsidók megsemmisítésének szinte maradéktalanul befejezett projektje, amely – nem egyedül Kertész felismeréseként – a felvilágosodás utáni európai kultúra dialektikájából egyenes ágon következik: a Holocaust tehát, amelyet ő kapitálissá tett, a szó tipográfiai értelmében is, nem teljesen azonos azzal az eseménnyel, amelyet Auschwitz egy személy életében, Kertész Imre életében jelentett. Ez a különbség nem a történelem és a tapasztalat dialektikussá szerveződésének újabb útját nyitja meg, hanem az univerzalitás lehetőségét. Az egyetemességét, melynek horizontja akkor jelenhet meg, ha az esemény rendkívüliségének beláthatatlan és kényszerítő következményei felé bizalommal tudunk fordulni. Vagyis inkább hittel, a bizalom túlságosan naiv, mondja Kertész. És rövidlátó is. A bizalom mint az általános társadalmi jóindulatba vetett hit, tévedés, mert előfeltételezi, hogy a bizakodásnak mindig van tárgya, s e tárgynak ésszerű tartalma: hogy a társadalmat az értelem és a jóindulat működteti. Krisztus kereszthalálának és Auschwitznak azonban az a botránya és szentsége, hogy nem volt semmi értelme, mégis megtörtént. [...] XXVII. ÉVFOLYAM 2016. 12. (698.) SZÁM – JÚNIUS 25.  2016-09-27 16:17:07 
					
					
				 | 
			![]()  | 
			
				
				
 
 
 
  |