Igényes borzongás

A horror műfaja mára kommercializálódott, ellaposodott, sekélyessé vált. Pedig a borzongatás nem mindig jelentett egyet a silány minőséggel (persze azért akadnak gyöngyszemek ma is). Voltak idők, amikor ezt a műfajt még magasan jegyzett művészek játszották, amikor még lehetett intellektuális élmény is egy rémtörténet, ahogy azt a Düledék Palota című antológia is bizonyítja.

A popularizálódással járó tendenciának persze nem csak a horror vált áldozatául. A vámpírokkal „kungfuzó” farkasemberek, a lépcsőn fel-le szaladgáló, hiányos öltözetű leányzók és az egyéb sületlenségek dömpingjében könnyű elfeledkezni a lényegről, a finom borzongásról. Azt, hogy a horror a mazochizmus népbetegséggé vált formája-e, vagy talán a hajdan volt zsákmányállati lét elkorcsosult ösztöneinek kielégülése, nehéz eldöntetni. Rejtély, hogy miért érezzük jónak, miért vágyunk a borzalmakra, de hogy így van, az tagadhatatlan. 

Viszont az, hogy a Düledék Palota miért jó, az már nem akkora rejtély. A kötet félezer oldalán a 18-20. század legnevesebb angolszász szerzőinek rémtörténetei bújnak meg, szám szerint 32. A teljesség igénye nélkül Rudyard Kipling, Edgar Allen Poe, H.P. Lovecraft, Washington Irwing, Sir Arthur Conan Doyle, Bram Stoker borzongató műveit olvashatja a közönség.

A válogatás több szempontból is figyelemreméltó. A fent említett nevek már önmagukban beszédesek. A ködös Albion és az újvilág színe-java legerősebb műveikkel képviseltetik magukat, nincsenek különböző fiókok mélyéről előkotort, félkész vagy joggal kiadatatlan művek, mindenki a lehető legerősebb formáját hozza. A fordítás minősége remek, az utószó nélkül rá sem lehet jönni, hogy a művek nagy része újra lett fordítva, hogy így még élvezetesebbé váljon a mai kor olvasója számára.

A válogatás másik kiemelendő szempontja a változatosság. Itt bizony a horror valamennyi válfaja képviseltetve van: a barokk kastélyok kísértetei, a tudomány szörnyei, a misztikus Kelet, a hömpölygő nagyváros mocska, a mocsár bűze, az erdő, zaklatott menekülés, a visszafogott borzongás. Ennek is köszönhető, hogy az élmény nem laposodik el. Az ember egyik világból a másikba esik, csakúgy, ahogy egyik ámulatból a másikba.

A novellák a megírásuk szerinti kronológiai sorrendben követik egymást, és meg kell valljam, az első néhány még nem igazán nyerte el a tetszésemet. Bár irodalmi értékük tagadhatatlan, a horror faktoron azért meghagyta nyomát az idő vasfoga. A borzongató élményekre vágyók elszántsága tehát kissé megcsappanhat az első két-három mű után, de megéri átevickélni rajtuk, mert a bemelegítés feladatát derekasan elvégzik. Utána pedig jöhet a fent említett ámulatból ámulatba esés.

A cápát, az ufókat és az adóellenőröket leszámítva van itt minden, amitől rettegünk: zombik, ragály, téboly, szörnyeteg, vadállatok. A körítés telitalálat, a történetek minősége nem különben. Ajánlott mindenkinek, aki ki van éhezve egy kis színvonalas borzongatásra. 

Kiadvány:
Düledék palota - Klasszikus rémtörténetek
Magvető Kiadó, 2009.


Forrás:

kikotoonline.hu
2010. 05.11.
2010-05-27 14:17:10
A krimiíró nyomoz
Bognár Péter regényének főszereplője egy, a szerzőre veszélyesen hasonlító író, aki azzal szembesül, hogy bűnügyi regényei talán maguk is bűnügyeket okoznak. De nem olyan könnyű abbahagyni...
Újrakezdő nők történetei
Ahogy az Erdő van idebenn lapjain ismerőssé váló falu félúton van Eger és Ózd között, úgy találja meg a helyét Tóth Marcsi bemutatkozó könyve a novelláskötet és a regény között -...
A szabadság börtönében
A magyar történelem közel száz évét kísérhetjük közelről végig Spiró György új nagyregényében az 1810-es évektől 1907-ig. Titkos főszereplője Táncsics Mihály felesége, Seidl Teréz,...
Fordította: Gulyás Adrienn
Az ismeretlen testvér
Annie Ernaux tízéves korában tudta meg egy beszélgetésfoszlányból, hogy volt egy nővére, aki meghalt, mielőtt Annie megszületett volna. Több mint hatvan évvel később, 2011-ben levelet írt...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ