Hősöm helye
(kiadvány: Az étkezés ártalmasságáról)
A csillogó zöld borító egy búzatábla fényképét ábrázolja, az előtérben két érett búzakalásszal. Erről rögtön a tiszta búza éjszakája jut eszembe, Parti Nagy második regényének, a Hősöm terének az alcíme. A galambos szatíra után most itt van Parti harmadik regénye, Az étkezés ártalmasságáról, amit szatíraként is lehet olvasni. Vagy nem. Vagy egy abszurd világban játszódó irreális történetként. A regény főszereplője Fibinger, egy túlsúlyos férfi, termékbemutatóval egybekötött előadást tart az evés ártalmasságáról. A művelődési házban gyűlt össze a falu apraja-nagyja, hogy meghallgassa Fibinger előadását az Emese Acapulco Diabetikus Gyógyíró nevű fogyasztó készítményről. Előadás közben feleségét és a közönséget szidalmazza, akikről nem lehet tudni ott vannak-e vagy sem. Az egész szöveg Fibinger monológja. Olvasás közben kiszakadunk térből és időből. Megszűnik a tér-idő kontinuuma. Egy másik világban érrezük magunkat, ahol csak Fibinger létezik. Létezését csak monológja bizonyítja. Az olvasó agyában Fibinger valahogy azonosul a szerzővel és óhatatlanul, az ő hangján kezdi hallani a szöveget. Az előadás tele van korholással, ideges kirohanásokkal, jól kifejezve mostani állapotunkat, nem csak a táplálkozási gondok ügyében. Olvasás közben a kritikus óhatatlanul összeveti a regényt Csehov hasonló című monodrámájával, A dohányzás ártalmasságáról című művel. A helyszín egy színház, vagy művelődési ház színpada. Adva van a színtér és a hallgatóság. Abban ugyan egy szó nem esik az előadás tárgyáról, ugyanis a főszereplő Nyuhin, hasonlóan Fibingerhez, folyamatosan a feleségét átkozza, és becsmérli. Szintén visszatérő motívum mindkét szövegben a „hogy úgy mondjam” formula, aminek használatával a beszélő felmenti magát mondandójának súlya alól. Egy embert, aki így beszél, nem lehet komolyan venni. Fibinger nem csak kövér testének, hanem feleségének és kényszerképzeteinek is a rabja. Nem tudja levetni magáról kilóit, mint Nyuhin az ócska ruháit. Fibinger nem tud levenni magáról semmit. Parti Nagy inkább beleszorítja a pulpitusba. Ezzel is jelezve, hogy Fibinger mennyire nem tud szabadulni az őt körülvevő világból, világtól.
Szerző: Sain Gábor Forrás: Sensemagazin 2011-08-22 13:27:08
|
|