![]() Melinda Nadj Abonji: Galambok röppennek föl 
					(kiadvány: Galambok röppennek föl) 
					
					
					Számtalan könyvet olvashattunk már a Kelet-Közép-Európából a nagybetűs Nyugatra távozottak útkereséséről, identitásválságáról, beilleszkedési nehézségeiről – hol több, hol kevesebb sikerrel szinte minden nyugatra szakadt író megírta a saját történetét. Nehéz újat mondani, és még nehezebb igazán hatni a kritikus olvasókra – főleg, mert az itt rekedtek (és pláne a balszerencsésebb vidékeken rekedtek) természetes reakciója sokszor az értetlenség, a jólétbe távozottak „nyavalygásának” elutasítása. A 2010-ben Svájci- és Német Könyvdíjjal jutalmazott Melinda Nadj Abonji Galambok röppennek föl című önéletrajzi ihletésű regényében is vékony jégen táncol, ám kikerüli a csapdákat: remekművel ajándékoz meg minket. A  Vajdaságból Svájcba települő magyar származású Kocsis család történetét  az idősebb leány, Ildikó szemszögéből ismerjük meg – bár a térben és  időben ide-oda ugráló cselekmény, a folyamatos zaklatott  visszaemlékezések sorából csak vázlatosan körvonalazódik egy „történet”.  A sarokpontok – a szülők házassága, a Vajdaságban lehetetlenné váló  élet, a svájci kitelepülés, a siker és a hazalátogatások – mellett  egyfajta családi tablót kapunk: ahogy minden családban, itt is vannak  vissza-visszatérő történetek, elhallgatások, suttogva emlegetett  szégyenfoltok, megtagadott rokonok. A sok kis történet végül nem áll  össze egy egésszé, helyette úgy érezhetjük, mintha egy ismerős család  évek óta mesélt és mesélt sztorijai elevenednének meg – olykor  összefüggéstelenül, olykor nyilvánvaló csúsztatásokkal. Ezeket  a történeteket áthatja a tizenéves Ildikó alakuló személyiségéből  fakadó sajátos nézőpontja – eleinte szánakozva nézik húgával a  „jugoszláv” rokonokat, a jólétből hazalátogató tizenéves kis fruskák  minden önteltségével; majd ahogy egyre inkább lázadoznak a  beilleszkedést minden megaláztatás ellenére egyetlen és üdvözítő célként  felfogó szülők ellen, úgy tekintenek az otthon maradottakra egyre több  elnézéssel és tisztelettel. S mindezt idézőjelbe teszi az apai nagymama  iránti végtelen ragaszkodás – az idős parasztasszony, aki két unokáját  nevelte, amíg a szülők Svájcban vendégmunkásként dolgoztak, hogy  kivihessék családjukat, a biztos pont, amihez mindig visszatérnek, és  aki a szó szoros értelmében gyökérként köti őket a Vajdasághoz. Kevés  könyv ütött szíven ennyire, mint ez, az első néhány oldal olvastakor  kis híján elsírtam magam a buszon – annyira szívszorító és igaz, ahogy a  szerző leírja a két lány hazatérését a nagymama házába, a megszokott  gyerekkori tárgyak, látványok, ízek keresését, az elmúlt időbe való  kapaszkodásra tett mindig hiábavaló kísérletet. De ugyanilyen  szívszorító a jugoszláv háború kitörése utáni időszak leírása is – azt a  csendes, lelkifurdalással és elfojtásokkal elegy, mélyről jövő  aggodalmat, amit a biztonságos nyugaton élők valójában érezhettek a  háborús zónákban rekedt rokonokért, ilyen őszintén és mértéktartóan még  nem láttam leírva. A gyermekként idegen közegbe  került, a szülők minden munkája ellenére örökké kívülállónak számító  lányok számára a maguk mögött hagyott Jugoszlávia felértékelődik, és  egyfajta elhagyott édenkert képét ölti; mindez összekapcsolódik a  véresszájú kommunistaellenes apával szembeni lázadással – természetszerű  hát, hogy a két lány a háború kitörése után a baloldali lázadó svájci  fiatalok körében keres kiutat. Mint ahogy az is, hogy a szülők által  hangoztatott érvek és meggyőződések, a svájci kispolgárok újságokból  szedett „tájékozottsága” és a beléjük nevelt hit ellenében próbálják a  saját nézeteiket kialakítani – s ez egyáltalán nem meglepően jár azzal,  hogy magyar létére egyikük a háború kellős közepén szeret bele egy szerb  fiúba. Kovács Tímea Forrás: Ekultura.hu  (2012. 03. 29.) 2012-03-30 11:06:11 
					
					
				 | 
			![]()  | 
			
				
				
 
 
 
  |