„A nők nem fociznak, ennyi a különbség”
(kiadvány: Hősnők és írók)

Scherter Judit az írókat az olvasmányélményt jelentő regények (ritkábban: novellák) hősnőiről, meg a saját, teremtett alakjaikról faggatja, de minden szerzőnek jár „személyre szabott” kérdés is: Grecsóval például Móricz, Parti Nagy Lajossal az írófeleségek felé kanyarodik a beszélgetés. - Szilágyi Zsófia kritikája Scherter Judit Hősnők és írók című interjúkötetéről.

Ha a kortárs magyar irodalmat jól ismerők számára rendeznék egy vetélkedőt, és ott feltenném a kérdést, vajon a Scherter Judit kötetében megszólalók (Darvasi László, Forgách András, Grecsó Krisztián, Háy János, Kukorelly Endre, Márton László, Nádas Péter, Parti Nagy Lajos, Spiró György) közül kihez tartozhat a kritikám címévé emelt mondat, bizonyára gyors választ kapnék – ki máshoz, mint a magyar íróválogatott oszlopos tagjához, Kukorelly Endréhez. Esetleg azt vethetné fel valaki ezen az elképzelt vetélkedőn, vajon Kukorelly miért nem tette hozzá, amit egyébként szokott, ha kedves témáiról, a nőkről és a fociról kérdezik: azt, hogy a nők nem értik a lesszabályt, egész egyszerűen nem értik. Mindazoknak viszont, akiket éppen ez a kötet vezet be abba az egzotikus világba, ahol az írók még megkérdezhetők, hiszen élnek, érdekes lehet töprengeni rajta, vajon egyetértenek-e azzal, hogy „a nő és férfi legfőképpen ember”, ahogy Nádas Péter állítja, vagy azzal, hogy „egyszerűen a nőnek különleges képessége van arra, hogy az érzelmeket visszahozza az életbe”, miként Forgách András mondja. A könyv nyilvánvalóan az utóbbiakat, vagyis az úgynevezett széles olvasóközönséget szólítja meg, és ezzel nincs is semmi baj, hiszen a mai írókat „vitapartnerként”, beszédtémaként is számon tartók, az őket rendszeresen olvasók számát mindenképp gyarapítani kellene – ebben segít a felkészült, kedves és előzékeny kérdező csakúgy, mint az egyes beszélgetések után olvasható szövegrészletek, amelyek megadják annak az esélyét, hogy valóban a kortárs irodalomba vezető kapuvá változzék ez az interjúkötet. (Amelybe még egy-egy írói arckép belefért volna – mondhatnám, hogy 2013-ban már egészen furcsa egy effajta kötet fényképek nélkül, de ehhez mégcsak nem is kell a huszonegyedik századot emlegetni, hiszen már az 1960-as években és a Szép versekben is volt az írónak arca…)
Scherter Judit az írókat az olvasmányélményt jelentő regények (ritkábban: novellák) hősnőiről, meg a saját, teremtett alakjaikról faggatja, ezt a kérdést megkapják mindnyájan, de minden szerzőnek jár „személyre szabott” kérdés is: Grecsóval például Móricz, Parti Nagy Lajossal az írófeleségek felé kanyarodik a beszélgetés. Válaszképpen az írók hajlamosak általános érvényűnek vélt ítéleteket megfogalmazni, holott elég könnyű szembehelyezni egyes véleményeket: „határozottan emlékszem, hogy gyerekként se szerettem például az Egri csillagokat, nem tetszett, nem volt jó könyv, és azóta se gondolom, hogy az lenne”, így Grecsó; „Halálosan szerelmes voltam Vicuskába az Egri csillagokból. De annyira, hogy… Betegesen. Vicuska volt nekem a minden. De lehet, hogy ez általános, a magyar fiúk abban az időben ezeket a törökökről meg indiánokról szóló könyveket olvasták.” Tudom, persze, hogy a más-más generációhoz tartozó Háy és Grecsó nem ugyanazokban az években volt „magyar fiú”, vagyis lehetséges, nincs is itt ellentmondás, egyszerűen csak nemzedéki szakadék nyílt meg, nekem érdekesebb lett volna mégis, ha ilyen helyeken a kérdező vitába száll. Ha nem is harciasan, de szembesíti az írókat másfajta véleményekkel, kimozdítja őket gondolkodásuk esetleges sablonjaiból. Persze, könnyen lehet, hogy itt már nem Scherter Juditon kérek valamit számon, hanem azon gondolkodom, miként kérdeztem volna, ha én vagyok a helyében.
A kérdező udvariassága abban is megmutatkozott, hogy, bár láthatólag volt előzetes elképzelése arról, mire kíváncsi, hagyta magát vezetni, eltéríteni: a kötetbe nem a mostanában megszokott, mailben készült „interjúk” kerültek, hanem személyes találkozással megvalósított, egymásra figyeléssel kísért valódi beszélgetések szöveges lenyomatai. Ezzel a könyv mintha egy korábbi korszakba is visszavinne, olyan időbe, amikor még gyakran kérdezgették az írókat: és, mivel akár hetente tettek fel nekik, Kosztolányinak, Móricznak, Karinthynak, kérdéseket arról, hogy plagizáltak-e már tőlük, hogy mit gondolnak a tavaszról, és mi a véleményük a női szépségről, nem is kellett egyetlen alkalomba belezsúfolni mindent: Scherter Judit interjúit viszont mintha az is alakítaná, hogy, ha már sikerült leültetni az írót, megkérdezzük tőle mindazt, amire már régóta kíváncsiak voltunk. Tovább!

Szilágyi Zsófia

Forrás: litera.hu (2013.04.05.)

2013-04-05 17:33:12
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
Az alternatív pedagógia útjain
A rendszerváltás a magyar történelem fontos fordulópontja. A több mint harmincévnyi távolság már lehetővé teszi, hogy objektívan tekintsünk rá, de még meghallgathassuk az események alakítóinak...
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
Irodalomtörténeti pszichohistóriák
Milbacher Róbert nagy sikerű és hiánypótló művéhez, a Legendahántáshoz hasonlóan a Ködképek az irodalom láthatárán is közérthető és szórakoztató ismeretterjesztésre vállalkozik....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ