Azelőtt és most – Cormac McCarthy: Átkelés (Filmtekercs)
(kiadvány: Átkelés)

Lehet szeretni vagy utálni Cormac McCarthy archaikus stílusát, lassan hömpölygő mondatait, brutális és nyers erőszak ábrázolását, filozofikus tudatfolyamait, rövid és velős párbeszédeit, de ettől még páratlan tehetségű íróról beszélünk, akinek Átkelés című könyve vitathatatlanul remekmű.

Az Átkelés a kortárs amerikai író Határvidék-trilógiájának második kötete, amelyben A Vad lovakhoz hasonlóan ezúttal is az Egyesült Államok és Mexikó határvidékein játszódó, a western mítoszából táplálkozó, de a zsánert alapjaiban továbbgondoló történet bontakozik ki. A mindössze tizenhat éves Billy Parham megpróbáltatásokkal terhes utazása egyszerre fogható fel a Vad lovakhoz hasonló drámai fejlődési regénynek és túlvilági látomásnak is beillő, fájdalmas tükörképnek a világunkról.

McCarthyt írói jegyei, archaikus stílusa és témaválasztása, a déli vidékeken játszódó történetei leginkább William Faulkner életművéhez rokonítják. Művei rendszerint olyan realista jegyekkel megkomponált mitikus világot ábrázolnak, amelyben minden erő állandó: a gonoszság, a borzalom, az emberi tragédiák, a pusztítás – de a természeti szépségek, a kegyelem és a transzcendencia jelenléte is. Csak épp az emberek változnak meg bennük örökre. Hősei bolyonganak és keresnek valamit, amíg végül meg nem találják a lényeget vagy önmagukban, vagy az őket körülvevő világban. Lassú tempójú, nyugodt, lírai-expresszív leírások, velős, pattogós, rövid vagy pedig filozofikus mélységeket érintő párbeszédek, az emberiség önmagával és a természettel vívott küzdelme, kietlen, sivár és könyörtelen világ jellemzi műveit. Ebből a szempontból az Átkelés is vegytiszta McCarthy regény, amely Totth Benedek remek fordításában magyarul is hibátlanul működik.

Billy utazása, bolyongása során fájdalmasnál fájdalmasabb, borzalmasnál borzalmasabb történetek tanúja lesz. Alakjában a toprongyos, nélkülöző, sötétségben bolyongó, céltalan ember jelenik meg, akinek az életét az otthontalanság, elveszettség, kirekesztettség érzése határozza meg. Billy egy olyan személy, aki sem az Egyesült Államokban, sem Mexikóban nem találja a helyét, de valószínűleg az egész bolygón nem lelné otthonát. Mert valójában – az olvasóval együtt – a folyamatos úton levés, keresés a sorsa.

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Rókus Ákos, Filmtekercs.hu, 2013. július 24.

2013-07-24 12:39:59
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Fordította: Fodor Zsuzsa
Egy filmrendező válaszútjai
Georg Wilhelm Pabst a két világháború közötti filmművészet kiemelkedő alakja. Az osztrák filmrendező Berlinben is aktív, de Hitler hatalomra kerülésének idején épp Franciaországból menekül...
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Fordította: Fodor Zsuzsa
Egy filmrendező válaszútjai
Georg Wilhelm Pabst a két világháború közötti filmművészet kiemelkedő alakja. Az osztrák filmrendező Berlinben is aktív, de Hitler hatalomra kerülésének idején épp Franciaországból menekül...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ