No Satisfaction (Librarius)
(kiadvány: Pesti barokk)

Koszta regénye tökéletesen alkalmas arra, hogy tovább táplálja a „romkocsmák mélyén busongó” mai elit retrófílingjét. Mészöly Ági kritikája Dés Mihály Pesti barokk című könyvéről.pesti barokk

Egy elcseszett korban egy elcseszett nemzedék. Támolyog, tántorog, reggelente fejfájással ébred. Bárki mellett, random. Hatvannyolcban még Nagy Generáció voltak, nyolcvannégyben ők azok, akik hatvannyolcban a Nagy Generáció voltak, semmi több. Ja, bocs, a leendő rendszerváltó értelmiség. A leendő rendszerváltó értelmiség üvegesen mered maga elé, hányás előtt vagy után. És. Csajozni próbál, de még az se jön össze neki. Nem csoda, ha a négyes metróba is belebukott. Valamivel összetettebb feladat, mint felszedni egy luvnyát. Szerintem.

Apámék nemzedéke. (Francokat, apám nyolcvan óta a sógoroknál fusizott, hordta haza a barbikat meg a banánt a lányainak talicskával. Akkor dobbantott, amikor a főnöke végre rábólintott az évtizedes könyörgésére. Igen, beiratkozhat a jogi karra. Majd, a marxista-leninista főiskola elvégzése után. Az ő hátterével, ugye, ez érthető.

Apám apja kisiparos volt. Osztályellenség. Kabátokat javított a Mária utcai szobakonyhában.

Apám szerint nem volt érthető. Még aznap kilépett a vállalattól, talált egy havert, aki havonta megírta azt a meghívólevelet, és egy hét múlva már a vasfüggöny túloldalán tolta a talicskát. Így lettem én első generációs értelmiségi, így nem lett apám része a rendszerváltó elitnek.

Van mire büszkének lennem.)

Vissza a Pesti barokkhoz. Mert Dés Mihály sikerkönyvéről beszélünk. Mindenki arról beszél, nem? Még túrákat is szerveznek a szent helyekre. Fészek, Hidegkút, Balettcipő. Csoportoknak kedvezmény. Az úri közönség táncol.

Szóval apám nemzedékének krémje, az elit, aki nem alkuszik meg, nem elégszik meg azzal, hogy az ő apáinak ellentmondásokkal és megalkuvásokkal és hazugságokkal teli életét folytassa. Többre vágyik. Távlatra, igazi választási lehetőségekre. A szabadság felé tör, kérlelhetetlenül. Aztán meghallja, hogy buli van a Fészekben, és ahol buli van, mindig van egy jó segg is. A teljesség várhat, de a mai numeráról nem szabad lemaradni.

Megdugni egy csajt és nyomot hagyni maga után – a két alapvető drive a „főhős”Koszta János életében. Mindkét vonalon tehetséges, de képtelen bármit végigcsinálni. Az egy idegösszeomláson kívül, az összejött rendesen. Ennek következtében Koszta Hidegkúton próbálja újraépíteni magát, és megírni történetét. Minden fejezetnek új formát választ, képtelen elköteleződni, a készülő mű – mely megörökíti saját létrejöttét is – inkább hajaz koncepciótlan patchwork terítőre, mint bármi másra, a bármi halmazába beleértve a fikuszt és a regényt is.

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Mészöly Ági, Librarius.hu, 2013. augusztus 2.

2013-08-02 15:57:19
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
Az alternatív pedagógia útjain
A rendszerváltás a magyar történelem fontos fordulópontja. A több mint harmincévnyi távolság már lehetővé teszi, hogy objektívan tekintsünk rá, de még meghallgathassuk az események alakítóinak...
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
Irodalomtörténeti pszichohistóriák
Milbacher Róbert nagy sikerű és hiánypótló művéhez, a Legendahántáshoz hasonlóan a Ködképek az irodalom láthatárán is közérthető és szórakoztató ismeretterjesztésre vállalkozik....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ