
Megkérdeztük Babiczky Tibort (Bárka Online)
Több sikeres verseskötet után miért kezdtél el regényt írni?
A „sikeres verseskötet” eleve oximoron. Baj vagy nem baj: tény. Mindenesetre az is tény, hogy nem az úgynevezett siker miatt kezdtem el prózát írni, hanem azért, mert volt – és még talán van is – egy csomó olyan történetem, amit képtelenség versben elmondani. Már a ballada mint műfaj is – mondom ezt utólag, okosan – jelezte ezt a változást. Egyébként pedig nem regényt kezdtem el írni, hanem történeteket, végül pedig összeállt egésszé. Hogy regény-e? Lehet az is.
És miért pont „krimit”? Milyen kapcsolat van a regényírás és az általad sokszor recenzált skandináv krimik között?
A Magas tenger nem krimi. Bár ha valakinek ez nagyon fontos, akkor nevezheti annak. Szerintem jó és rossz könyvek vannak. Ezen belül pedig sokféle zsáner. Ilyen zsáner a krimi is. De ilyen az úgynevezett szövegirodalom is. Vagy a mágikus realizmus. A Bűn és bűnhődés krimi? Vagy Csabai László kiváló regénye, a Szindbád Szibériában krimi? És az Elkéstél, Terry? A skandináv vonalból Nesbot tartom a legtöbbre. A Harry Hole sorozat tíz kötete ugyanolyan igénnyel megírt – jelenkori – történelmi tabló, mint amilyen a Háború és béke. Ezzel persze nyilván sokan nem értenek egyet. De nem is ex cathedra mondom.
Kérdéses a könyv műfaji besorolása. Egy közös ismerősünkkel, Tomaji Attila költővel leveleztem a Magas tengerről, s ő írta, hogy: „Apropó, kíváncsi lennék, milyen műfaji megoldást javasolnál rá, mert nem krimi, de nem is szépirodalom, de a szépkrimi elnevezés nem hangzik túl jól.” Hát igen, pusztán kriminek túl szép, szépirodalomnak túl krimi. Te hova sorolnád?
A közmegegyezés szerint Bach komolyzene. Ligeti is, Górecki is stb. És például Duke Ellington? Vagy Jimi Hendrix? Vagy Lhasa de Sela? A Metallica? Az nem „komoly”? A Magas tenger egy könyv. „Próza az, amit kinyomtatnak” – írta Ottlik. Ilyen egyszerű. A releváns kérdés nem a műfajára vonatkozik, hanem arra, hogy működőképes-e vagy sem. Megérinti-e az olvasót vagy sem. A többi csak szócséplés.
A regényírás egy kísérlet, egy kis megpihenés két verseskötet között, vagy várhatunk még tőled a későbbiekben is prózát? Hogy érzed most?
Megvan a fejemben a következő regény első jelenete. De ettől még felelőtlenség volna kijelentenem, hogy biztosan írok még prózát. A teljes cikk itt olvasható » Forrás: Ayhan Gökhan, Bárka Online, 2014. január 28.
2014-01-28 15:41:08
|
 |
|
Fordította: Ungvári Tamás
Egy kisember tragédiája
Az ügynök halála bár modern dráma, mégis az ókori sorstragédiák analitikus módján mutatja be egy hétköznapi ember összeomlását; sőt a tragédia egyik oka éppen az, hogy a főszereplő...
|
|
Fordította: Kúnos László
Az igazság kisebbségben
Ibsennek ez a remekműve egyszerre tragédia és komédia. Főhőse, dr. Stockmann felfedezi, hogy a városka gyógyforrásai mérgezettek: de az igazság hirdetésével csak a közösség haragját sikerül...
|
|
A szabadság börtönében
A magyar történelem közel száz évét kísérhetjük közelről végig Spiró György új nagyregényében az 1810-es évektől 1907-ig. Titkos főszereplője Táncsics Mihály felesége, Seidl Teréz,...
|
|
Egy temetés következményei
Az Olvadás mozaikszerűen kirajzolódó történetében a szereplők térben és időben is távol vannak egymástól, világok választják el őket, mégis egymás közvetlen közelében léteznek....
|
|