Strófákba szedni a halált (Magyar Szó)
(kiadvány: Kétvízköz)

Izgalmasnak, szinte mágikusnak tűnhet minden pályakezdő tollforgató számára a pillanat, amikor elhatározza, írásaival kilép a „nagyközönség” elé. Lázasan latolgat, melyek lennének azok az alkotások, amelyek leginkább tükröznék gondolatvilágát, amelyek meghatároznák világlátását, amelyek bemutatnák az őt foglalkoztató témák sokféleségét, amelyekkel csapást vághatna maga előtt abba az irányba, amerre alkotói pályáján el kíván indulni. Az efféle válogatások során leginkább olyan írások kerülnek abba a bizonyos első kötetbe, amelyekben a szerző, úgy érzi, az egész alkotói univerzumát be tudja mutatni. A sorok között – hol inkognitóban, hol nevesítve – ott lapulnak az írói elődök, akiknek munkássága, irodalmi ténykedése felismerhető nyomokat hagyott e zsengéken, ugyanakkor filozófusok, zenészek, filmrendezők hatása is éppúgy felfedezhető bennük, hisz a „nagy elődök” egyfajta minősítő címkeként, megerősítésül szolgálnak a szárnyátbontogató író-, költőpalántának. Az úgynevezett „tipikus első kötetek” legnagyobb hibája épp ez a panoptikumszerű előd-felvonultatás, hisz a rengeteg hivatkozás, utalás között alig hallható ki a szerzői hang, nehezen határozható meg a szerzői attitűd. A másik jellemző hiba a mindent elmondani akarás. Az így született írásokat szinte szétfeszíti a rengeteg bölcsesség, a felhalmozott információ, melyeket a szerző az olvasó arcába zúdít, az csak győzze állni. Nagyon kevés olyan első kötet van, amelyekben a pályakezdő szerző kiérlelt hangú, koherens tematikájú, visszafogott ugyanakkor mellbevágó alkotásokkal debütál. Szőcs Petra Kétvízköz című verseskötete ilyen.

Irigylésre méltó az a tudatosság, amellyel a fiatal szerző összeválogatta első verseskötetének anyagát. Egyetlen alkotás sincs a kötetben, amely nem képezné szervesen a haláltematikát sajátosan bemutató versfüzér anyagát. Habár a kötetet alkotó 47 vers mindegyike különálló alkotás, a bennük kibontott téma, az azonos alaphangulat, a vissza-visszatérő szereplők azt a képzetet keltik, minden egyes költemény a Nagy Egész része, és hogy minden versben egy családtörténet fontos állomásait, alakjait, halódását, el/kimúlását kísérhetjük figyelemmel.

A Szőcs Petra által ábrázolt halálfelfogás amiatt szokatlan és izgalmas, mert nem félelemmel, rettegéssel teli halálélményt fogalmaz meg, hanem a halált, mint az élet ezernyi aprócseprő részét – egy ebédet, egy utazást, egy hanglemez meghallgatását – a maga hétköznapiságában ábrázolja. Szokatlan a szerző szenvtelensége, amellyel néhány szóba sűríti az elmúlást, mindössze közöl, ahogy egy kívülálló tenné a számára ismeretlen egyének esetében. Szőcs Petra úgy ábrázolja az anya, a nagyanya, az apa, Tata, Roró, Cucu bácsi alakját, hogy közben kitér halandóságukra, már életükben is búcsúzkodik tőlük, persze nem patetikusan, csupán olyan természetességgel, ahogy egy bevásárlócédulát olvas az ember. A versekben felvetett témák és motívumok – halál, sír, temetés, elmúlás, rothadás, magány, árvaság, kórház, koporsó, koponya, férgek, búcsúzás, bebalzsamozás, öregek otthona, feltámadás – hátborzongató és szorongással teli hangulat keltésére hivatottak, ugyanakkor azáltal, hogy szenvtelenül beszél róluk a szerző, a kötet végére a feloldást is elősegítik.

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Csík Mónika, Magyar Szó Online, 2014. február 6.

2014-02-06 13:46:02
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Fordította: Fodor Zsuzsa
Egy filmrendező válaszútjai
Georg Wilhelm Pabst a két világháború közötti filmművészet kiemelkedő alakja. Az osztrák filmrendező Berlinben is aktív, de Hitler hatalomra kerülésének idején épp Franciaországból menekül...
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Fordította: Fodor Zsuzsa
Egy filmrendező válaszútjai
Georg Wilhelm Pabst a két világháború közötti filmművészet kiemelkedő alakja. Az osztrák filmrendező Berlinben is aktív, de Hitler hatalomra kerülésének idején épp Franciaországból menekül...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ