Strófákba szedni a halált (Magyar Szó)
(kiadvány: Kétvízköz)
Izgalmasnak, szinte mágikusnak tűnhet minden pályakezdő tollforgató számára a pillanat, amikor elhatározza, írásaival kilép a „nagyközönség” elé. Lázasan latolgat, melyek lennének azok az alkotások, amelyek leginkább tükröznék gondolatvilágát, amelyek meghatároznák világlátását, amelyek bemutatnák az őt foglalkoztató témák sokféleségét, amelyekkel csapást vághatna maga előtt abba az irányba, amerre alkotói pályáján el kíván indulni. Az efféle válogatások során leginkább olyan írások kerülnek abba a bizonyos első kötetbe, amelyekben a szerző, úgy érzi, az egész alkotói univerzumát be tudja mutatni. A sorok között – hol inkognitóban, hol nevesítve – ott lapulnak az írói elődök, akiknek munkássága, irodalmi ténykedése felismerhető nyomokat hagyott e zsengéken, ugyanakkor filozófusok, zenészek, filmrendezők hatása is éppúgy felfedezhető bennük, hisz a „nagy elődök” egyfajta minősítő címkeként, megerősítésül szolgálnak a szárnyátbontogató író-, költőpalántának. Az úgynevezett „tipikus első kötetek” legnagyobb hibája épp ez a panoptikumszerű előd-felvonultatás, hisz a rengeteg hivatkozás, utalás között alig hallható ki a szerzői hang, nehezen határozható meg a szerzői attitűd. A másik jellemző hiba a mindent elmondani akarás. Az így született írásokat szinte szétfeszíti a rengeteg bölcsesség, a felhalmozott információ, melyeket a szerző az olvasó arcába zúdít, az csak győzze állni. Nagyon kevés olyan első kötet van, amelyekben a pályakezdő szerző kiérlelt hangú, koherens tematikájú, visszafogott ugyanakkor mellbevágó alkotásokkal debütál. Szőcs Petra Kétvízköz című verseskötete ilyen. Forrás: Csík Mónika, Magyar Szó Online, 2014. február 6. 2014-02-06 13:46:02
|
|