Vadító monotónia pusztít Dragomán könyvében (Librarius)

Hiperrealista, mondja első könyvéről Dragomán György, melybe saját bevallása szerint majdnem belehalt. A kötetet a Magvető Kiadó 2015-ben ismét kiadta, és a megírás helyszínén mutatták be néhány hete. A szerző legutóbbi regénye a Máglya volt.

Noir és western, mondja a fülszöveg, melyek tulajdonképpen egészen pontosak. De ha még nem volna elég a műfajokból és definíciókból, melyekkel körül próbáljuk határolni a Dragomán regényét, hozzátehetjük: Bodor Ádám prózájának, a romániai kommunizmusnak és egy modern drámának is a keveréke.

A klasszikus útnak indulás helyett itt a másik tipikus kezdőhelyzet adja a keretet: egy fiatal idegen jelenik meg egy szintén idegen, zárt és minden mástól eltérő törvényszerűségek irányította helyen. Fábiánnak, a főhősnek gondolatait nem, csak az érzékeléseit észleljük, azokat viszont százszoros nagyító alatt. Így kerül bele az olvasó is a műbe.

Kellemes vagy kellemetlen szagok gyűrűznek a továbbhaladni merész olvasó orrába, ragadós sárrögök tapadnak a cipőjére, és folyamatos novemberi szürkeség veszi körül, valamint rengeteg dolog, amit nem ért. Pontosabban persze Fábián az, aki próbál kiigazodni a világban, ahol a kormányzó az atyaúristen, ahol építeni kell és egyúttal rombolni, nem vájkálni a titkokban és az erdő földjében, ugyanakkor rá kell jönni az összefüggésekre, ha a túlélés a cél.

"A kormányzó lehajolt, felemelte a földről az egyik lepeldarabot, lassan elkezdte gombóccá tekerni, Fábiánra nézett: – Érezte az állandóság vadító monotóniáját? – kérdezte. – A csontok mindig a föld alá kerülnek, és mindig újra előkerülnek a földből, minden megtörténik újra és újra, mindig ugyanaz történik, mintha örvény húzna a mélybe, úgy kapálózunk, azt hisszük, hogy bármit megtehetünk, pedig nem, mert előre el van döntve minden lépésünk, minden mozdulatunk."

Amitől a szorongató légkörű mikrovilág eseményei mégis kerek egésszé állhatnak össze, az a feloldozásnak nem tűnő kilépés, mely mégiscsak azt bizonyítja: ha van is pokoli, érthetetlen törvényszerűségek uralta börtön, lehetséges kilépni belőle. A múlt nagyon, nagyon erősen beárnyékolja ezt a világot, melyben Fábián túlélni próbál, s amelyben megtalálja az egyetlen utat, amivel még megőrizheti a józan eszét és a szuverenitását: szerelmes lesz. Persze nem abba és nem úgy, akibe s ahogy “kellene”.

Csupa bolond van ebben a világban, s egy idő után már teljesen eltűnik a határ józan titokzatosság és bolondság között. Ki épelméjű itt? Talán a főhős, reménykedünk, aki véres szarvaskoponyák, őrjöngő fiúk, kiásott halottak, rejtélyes építkezés és persze a kormányzó szava között lavírozik, s próbál életben maradni a folyamatos késélen táncolásban. Aki próbál nem bábu maradni a táblán, ahol egy valaki láthatatlan valaki rángatja dróton a színre lépőket.

[...]

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Stenszky Cecília, Librarius.hu, 2015. február 26.

2015-02-26 17:00:54
Nobel-díjas írónk, Kertész Imre munkásságának sokféle irányból történő megközelítéseit tartalmazzák a kötet tanulmányai. A szerzők meggyőződése szerint Kertész maga semmit sem akart...
Fordította: Benczik Vilmos, Csuday Csaba, Dely István, Kutasy Mercédesz, Litvai Nelli, Nagy Mátyás, Scholz László, Szőnyi Ferenc
Macondói és más történetek
Gabriel García Márquez novelláiban különcök és átlagemberek végtelenül szomorú, teljesen hihetetlen és nagyon ismerős történeteit követhetjük. A szerző képes rá, hogy kiszakítson térből...
Hold-mezőben, Kancsali utca 3. szám alatt lakik Amália, a világ legszomorúbb boszorkánya, aki azt meséli el nekünk, hogyan telt élete első száz esztendeje: hogyan rendezgette pöttyösbögre-gyűjteményét,...
Kner Piroska a Gyomai Kner Nyomda alapítójának, Kner Izidornak volt a legfiatalabb húga. 1877-ben született Gyomán, élete nagyobb részében háziasszonyként élt Rákosligeten. 1915-ben, a kor...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ