Szintén bokor
A regény negyedik bekezdésében a később főszereplőnek bizonyuló Marci ?nem tudta, hogy szülei félnek?, s ?valószínűleg az apja sem tudta, hogy most ér véget az élete?, noha tizenöt évet él még. A regény utolsó, sokoldalas bekezdésében a gyógyszerrel öngyilkosságot megkísérlő Marci, a javakorabeli bölcsészértelmiségi férfi szinte azt sem tudja (erről tanúskodnak a rendre három ponttal beszegett mondattöredékek), él-e még vagy már a túlparton jár. A rádiójáték- és hangoskönyv-rendezőként, valamint (egy korábbi szervezeti formában) a Digitális Irodalmi Akadémia felelős posztján művészi és irodalomszervezői tekintélyt kivívó, idén hatvanéves Magos György családregényének a félelem, az élőhalottság, az irányvesztés és a várakozás ? más szólamokkal kiegészülve ? együttesen képezi főtémáját. Az igényesen, technikásan kidolgozott, olvasmányos, élvezetes szöveg a magyar 20. század regénye. A II. világháború, a századközép tájékáról indított időbontásos történetben jellemző módon sokkal inkább és sokkal messzebbre lehet hátrálni a nemzedéki időben, mint amennyire előrefelé képesek folytatni és új generációkba írni magukat az eseménysorok. Mindez nem a múlt sajátságos ?előnye?, a múlt ?mélységes mély kútja? miatt alakul így, hanem mert éppen a Marci gyerek- és ifjúkorát követő évtizedek bizonyulnak végzetesen sötétnek, fenekedőn feneketlennek. 1903 ebben a regényközegben kristályosan csillan ? az 1980-as évtized szurdoka csupa zúzalék. A legalábbis az 1970-es évek óta családregény-túltermelést megélő kortárs magyar prózába nem tematikusan és nem a felismerések elemi erejével, hanem a forma öntörvényűségével képes újat hozni a Gramofon. Nem trükkregény, különösen nem megkésett posztmodern trükkregény (abban az értelemben, ahogy e beszédes terminust Milosevits Péter bevezette), mégis a szövegalakítás, szövegkezelés okos trükkösségében rejlik fő vonzereje (s ugyanakkor némely fonákságainak részleges magyarázata is). A címbeli tárgy ? mely mintha a Magos szakmai pályáját uraló artisztikus hangrögzítésre, hanghordozó-lejátszásra is szemérmesen utalna ? önmagában nem bír jelentőséggel, ám a csak spáciumokkal osztott textusfolyamban mégis folytonosan keringeti az egymást követő történelmi korszakok régi lemezeit. A dőlt betűvel nyomtatott dal- és slágerfoszlányok, felködlő töredékek őrzik, ismétlik, harsogják, remegtetik azokat az éveket, amikor nem lehetett kitérni e sorok elől: Te vagy a fény az éjszakában, Vörös Csepel, zúgjon a hangod, Once there were greenfields kissed by the sun, Még, még, még, a burzsujnak soha nem elég, A muzsikusnak dalból van a lelke, Ez lett a veszted, mind a kettőnk veszte, Egmont [!], Tudtam, hogy ez lesz a vége? Marci dédapja, apai nagyapja, különösen pedig egymással szövetkező, viszont férfiként egy önmagába zsúfolódó napon örökre szerelmi riválissá váló apja és nagybátyja oly fordulatos életet él, hogy a cselekményről tudósítani jelen korlátok közt nem érdemes. Külön-külön megokolt a legtöbb sors, eleven az apa-, a fiú-, a testvér-toposz, pontosan láttatott a különféle idősíkokba vájódó hazai és külföldi színterek majdnem mindegyike. Az eseményeket időben összetorlasztó ábrázolásmód lineáris sors- és história-olvasás helyett nyitottabb, rugalmasabb nyomkövetést kér. Ezt serkenti a gondolatjellel bevezetett, megszokott párbeszédek idézőjeles beolvasztása is a szövegbe. Frici, András, Zoli, Judit, Marci és a többiek életeseményeiből teherbíró motívumok sűrűsödnek, hol költői emeltséggel, hol erősebb szóhasználatú kifakadások felé sisteregve, hol (gyakran) bujtatott iróniába játszatva. Egyszer-egyszer az a benyomásunk, hogy bizonyos epizódokat és kitérőket megtakaríthatna a szerző, de hogy mely pontokon kellene (ha kellene) tömöríteni, azt ilyesfajta sodró epika, dús halmazpróza esetében nem könnyű eltalálni. Örkény István Vérrokonok című 1974-es ?családdrámájában?, műfaja szerint önvizsgálat-színművében viselte valamennyi szereplő a Bokor családnevet. Aki egyszerűen csak Judit, az is ?szintén Bokor? a darabban. A bokor olyan egyes számú szó, amelyben ágak, levelek többes száma sarjad. Magos György is a Bokor családnevet választotta főhőseinek, s egyértelmű dicsérete regényírói megérkezésének, hogy az általa felrajzolt bokor-évszázadban még a mellékszereplők mindegyikéről is elmondható: szintén Bokor. Tarján Tamás/revizor 2008-10-03 11:59:55
|
|