Pethő Anita: Természetes sodródás
(kiadvány: Természetes fény)
Meggyőződésem, hogy összetett, több rétegű társadalmi folyamatokat és a hétköznapi szóhasználatban „történelmi” jelzővel ellátott kaotikus szituációkat leginkább egyéni sorsokat ábrázoló, a legközvetlenebb személyes kapcsolatokat előtérbe helyező regények révén lehet legkönnyebben a mindenkori jelen olvasóihoz közelebb hozni. Nincs ebben persze semmi újdonság, hiszen ha belegondolunk, ez élteti a mai napig a történelmi regény műfaját, és a történettudomány is jó ideje felfedezte már magának, elég csak a mikrohistória irányzatára és az olyan történeti munkákra utalni, mint Natalie Zemon Davis Martin Guerre visszatérése című könyve. Závada Pál Természetes fény című regénye egy monumentális és nagy ívű alkotás, ami bizonyos narrációs jellemzői ellenére is a XIX. századi nagyregények közeli rokona. Nyugodtan használhatjuk a regény kifejezést annak szűkebb értelmezésében is, hiszen a történet nagyon könnyen bevon saját világába, szereplői sorsa rabul ejt bennünket, és nem túlzás: a könyvet egyszerűen lehetetlen letenni. Pedig nem csupán fizikai értelemben beszélhetünk nehéz olvasnivalóról (a kötet több, mint 600 oldal), a történet ugyanis az európai történelem legsötétebb pillanatait, a káoszt, a katasztrófát, az elembertelenedés mértékét hivatott ábrázolni, miközben reflektorfénybe állított hősei életét követhetjük nyomon a múlt század harmincas éveitől kezdődően, különös tekintettel a második világháborúra és a közvetlen utána következő időszakra. A helyszín, a dél-alföldi vidék jól ismert a szerző korábbi regényeiből, s néhány korábbról ismerős szereplő (például Milota vagy Osztatníék) is fel-felbukkan a történet lapjain. Első ránézésre mintha Závada Pál a szlovák kisebbség világának korábbi műveiben megkezdett szisztematikus megírását folytatná, megint egy új szempontból, megint a több évszázados történet egy újabb szeletére helyezve a hangsúlyt, s nem utolsó sorban új narrációs technikákat alkalmazva a szövegben, ám idővel egyre erősödhet a sejtésünk: a Természetes fény inkább összegzése, betetőzése mindannak, amit Závadától eddig olvashattunk – a korábban megjelent írások csupán jegyzetek, előkészületek, bemelegítő stílusgyakorlatok voltak. A Természetes fény esszenciáját ugyanis az események folyamatjellege adja. Závada ugyan három részre osztja fel a regényt – a második világháború előtti, alatti és utáni időszakokra – a harmadik részben azonban végig ott zakatol a ki nem mondott kérdés: mikor van egy háborúnak tényleg vége, hiszen mintha nem akarna befejeződni az egymásból kifejlődő egyre borzasztóbb események sora. De hamar eljuthatunk az és mikor kezdődik? kérdéséig is. Ennek következtében könnyen adódik egy olyan olvasata is a regénynek, miszerint a folyamat még most is tart. Ezt támasztja alá, hogy a központi eseményekhez képest fél évszázaddal később megszólaló kívülálló narrátor sem aktív irányítója, hanem sokkal inkább pas.szív elszenvedője a történéseknek. Ebből a szempontból a sokat emlegetett ki- és megbeszélés, mint a múltfeldolgozás kívánatos módszere naiv ábrándnak hat, hiszen még mi magunk is kénytelenek vagyunk a korábban élt generációkhoz hasonlóan tehetetlenül sodródni az eseményekkel. Ha ebben a témában ad bármi újszerűt is ez a kötet, akkor az a – talán akaratlanul is – szövegbe kódolt sötét pesszimizmus, hogy a közelmúlt traumáinak sokunk által áhított feldolgozása tulajdonképpen lehetetlen. [...] 2014-09-03 16:47:13
|
|