A rock and roll rugója
A Magvető Kiadó antológiájában huszonhat kortárs magyar író művét olvashatjuk a rockról. A rock, azon kívül, hogy örök és elpusztíthatatlan, 33 neve volt és nem egy tánc, sokaknak nemcsak zenei stílus (Bakos: ?az 1950-es években az USA-ban kialakult lüktető, kemény ritmikájú, erősen szinkopált, könnyű- és tánczenei stílus; változat a beat, a country, a rock and roll stb.?), hanem életforma is. A ?novellákat? a szerzők rockhoz/beathez/könnyűzenéhez kötődő írásaiból Békés Pál és Tóth Krisztina válogatta. ?Pocsolyába léptem, ?olvastam a kilencvenes évek első felében egy szakmunkásképző iskolapadjába bevésve/-hasítva. A rock azonban nemcsak a legfiatalabb nemzedék szemléletformáló műfaja, hanem a korábbi generációk zenei ízlésébe, sőt életmódjába is belehasított. A kötet írói zömmel a kortárs irodalom elismert alakjai, így az antológia azoknak is érdekes lehet, akik szimplán a szerzők újabb műveire kíváncsiak, és azoknak is, akiket inkább a rockhoz/beathez kapcsolódó szépirodalom foglalkoztat. A legnagyobb műélvezők pedig egyértelműen azok lehetnek, akik az irodalmat és a hasítást egyaránt kedvelik. Sokan vagyunk. ?A rock and rollt mindig is viccnek tartottam? (Kurt Cobain) A hektikusság egyébként végig érvényes a kötetre. A verlaine-i ?egy jó kaland legyen dalom? iránymutatásnak kétségkívül mindegyik mű megfelel. Nagyon jó novellák olvashatók Dragomán György (Hevimetál), Kiss Ottó (Mobil), Békés Pál (A Hold túloldalán), Garaczi László (Hasítás; bár az utolsó mondata nekem Örkényt idézi: ?És most viszi? ? A végzet) Salamon András (Pudligárok) és mások tollából, nagyon mély, mint mindig Tóth Krisztina (Doors), podmaniczkys Szilárd, aki nem hazudtolta meg magát (?Én még nem hallottam, hogy pálinkával leszúrtak volna valakit? ? Képzelt riport) és így tovább. A legtöbb novella valóban a rockról szól, de olyan is akad, amelyik csak felületesen érinti, amelynek csak ürügy. És vannak kakukktojások, több szempontból is. Alig fér bele a szűken értelmezett novella kereteibe a monografikus, önéletrajzi ihletésű Bárdos Deák Ágnes-írás a Kontroll Csoportról és holdudvaráról (A rock ?n? roll Jeanne d?Arcja), elméleti igényességű és alapos Esze Dóráé (Ha nem ég a villany, kevésbé veszélyes). De Ági más szempontból is kakukktojás, hiszen nem elsősorban író, ahogyan, ha jól sejtem, Szüts Miklós sem. Így az alcím kicsit sántít. Jó lett volna, ha a szerzőkről néhány sort, a legfontosabb adatokat lábjegyzetben vagy a kötet végén olvashatunk, így utóbbi festőművész kiléte is egyértelmű lenne, vagy például az Erdélyben született Demény utalása a ?forradalomra? nem ütne szöget senkinek se a fejébe. Forrés: Rocka Billy/papiruszportal.hu 2008-11-25 09:27:01
|
|