Győrffy Ákos megküzd a saját szavakért (Könyves Blog)
(kiadvány: A hegyi füzet - ÜKH 2016)
Győrffy Ákos mostanában inkább muzsikusként van számon tartva, pár éve a Bajdázó, az utóbbi két évben pedig a belőle alakult horhos nevű börzsöny-ambient duó/trió tagjaként és picit arcaként is. A horhos - muszáj szóba hoznunk, miközben persze Győrffy Ákos új könyvéről akarunk beszélni -, nem egyszerűen az utóbbi idők legjobb magyar bandája, de világviszonylatban is az ambient/drone zenék élvonalába sorolandó. Tovább megyek, nem teszek úgy, mintha nem ezt gondolnám, ezért kimondom: a horhos valójában a legeslegjobb zenekar a világon ebben és a kapcsolt műfajokban.
Többek között azért is kívánkozik ez ide, mert Győrffy Ákos az irodalomban megvalósította azt, amit zenében is sikerült neki. Olyan belső tájakra evezett, ami csak nagyon keveseknek sikerült eddig, mi több, vissza is jött onnan, hogy beszámoljon az átéltekről. Erre egy szemléletes analógia a Tarkovszkij-féle Stalker egyik jelenete, amelyben a három utazó eljut egy hatalmas csarnokba, ahol egy homokdűnés sivatagot talál. A Stalker, azaz a vezető és a Tudós ott marad a bejáratnál, az Író viszont bemegy, talál egy kútkávaszerűséget, leül rá, és egy pár perces monológban kendőzetlenül megvallja, ki is ő valójában. Majd visszamegy két társához, mire a Stalker közli vele, hogy ezt a helyet húsdarálónak hívják, és még senki sem jött vissza innen élve. Győrffy Ákos épp ilyen író. Legújabb prózakötetében, A hegyi füzetben megvallja, hogy ki is ő valójában, és túléli ezt a gyilkos szembesülést. Mondhatnánk tehát, hogy van most már ambient-irodalom is, ha nem asszociálnánk az ambient zenéről valami másféle muzsikára, mert ezt a műfajt jellemzően a környezeti hanghatásokat némi elektronikával megidéző és puhára hangoló, sőt, néha egészen new age-es köntösbe öltöztető liftzeneként kódolja a nagyközönség, miközben erről itt szó sincs, és persze komolyabb körökben ez alapból valami egészen mást jelent. Zenéjében a horhos is eljutott oda, sőt, onnan indult, hogy a zene lényege legbelső létünk kifejeződése kell, hogy legyen, minden más félreértés és hiábavalóság. (A hegyi füzethez készült könyvzene ITT hallgatható.) A hegyi füzet egy elhagyott hegyi házban talált füzetbe jegyzetelt látlelet az élet lényegi kérdéseiről. Elsősorban a lét kihívására adott válasz lehetetlenségéről, a lecsupaszodásról, az önvizsgálatról, és mindarról, amit valójában még megkérdezni sem könnyű. A naplószerű forma, amiben a könyv íródott, tökéletes társ arra az utazásra, amiben részünk van, és ami, ha jól olvasunk, egyáltalán nem rajtunk kívül történik. Rövid, de döbbenetesen sűrű és sallangmentes szövegek ezek, leginkább apró, de a végtelenbe és a végtelenre mutató benyomásokra, impressziókra reagálva nézünk bele a semmi arcába, és ott természetesen nem látunk mást, nem is láthatunk, mint saját magunkat. Azt a semmit látjuk, ami a lényeg, és ez a külső és belső univerzum azonosságára ébreszt, aztán a fájó és kínzó kérdést minderről, amit legtöbbször persze fel sem teszünk. Vagy azért, mert nem tudjuk, vagy, mert nincs bátorságunk. [...] 2016-06-30 17:33:09
|
|