| 
					
					
					Csak történetek!? (Pannon Tükör) Nincs madeleine, amibe bele lehetne harapni. Belemártani a teába, melyet  a szokások ellenére az anya felkínált, és hagyni, hogy az emlékek  átjárjanak. A prousti motívum helyett az emlékezésből kiábrándult, a  realitások józanságával átitatott képpel indul Grecsó Krisztián új  könyve, a Jelmezbál (Az eltűnt idő nyomábanhoz hasonlóan  „késleltetéssel”).„Közelről más az arca, ismerős is, nem is, de hát egy kor felett minden  arc egyforma, mindenki emlékeztet valakire, és senki sem az, akinek  látszik. De ahogy a bajszos férfi a pálinkát kéri, az egészen ismerős.  Szoloványinak olyan érzése van, mintha hallotta volna már valahol.  Persze ilyen is van. Minden mindig volt már egyszer. És még lesz is.  Hatvan fölött nem éri meglepetés az embert, hacsak az nem, hogy minden  ugyanolyan.” (8. o.)
 A Jelmezbál játszik az emlékezéssel, az emlékeztetéssel. A kibontakozó  történetek alakjai vissza-visszatérnek, máskor csak kísértetiesen  hasonlítanak – de nem egyeznek meg. Grecsó műve lehetne novelláskötet,  ahol a történetek különálló volta kap hangsúlyt, így a szereplők újra  felbukkanása nem szükségszerű. Mégis egységében akarjuk látni,  regényként próbáljuk olvasni, egymáshoz kapcsolni a szereplőket,  azonosítani őket. Mennyiben releváns azonban elvárni a művet átívelő  narratívát, a „nagy egészet”, egy olyan könyvtől, amely maga is  mozaikként áll előttünk: egy családregény mozaikjaként.
 Az alcím (Egy családregény mozaikjai) mint műfaj- és témamegjelölés  éppen egy ilyen olvasatot provokál. Ennek következtében a fejezetek nem  maradnak önálló történetek, egymáshoz kapcsolódnak, hogy végül kijöjjön  egy családregény. Miközben az elbeszéltek térben és időben több felé  ágaznak, sok szálon egymáshoz fűződnek. A cselekményben bonyolult rokoni  kapcsolatok rajzolódnak ki, melyek mintha szándékosan követhetetlenné  igyekeznének válni. A „hagyományos” családregénytől (már amennyiben  létezik ilyen) eltérően nemcsak a több generációt átívelő  monumentalitása miatt válik nehezen követhetővé az elbeszélés. A gyakori  válások, a névváltoztatás még inkább kaotikussá teszik az emberi és  családi viszonyokat. Némiképp bizarr, de nagyon is elképzelhető, ahogy a  nő a válás után még megtartja volt férje felvett nevét. Legalább is egy  ideig, amíg az újra nem házasodik…
 Az állandóan alakuló, változó családi viszonyrendszerekbe nem könnyű  behelyezkedni. A szereplők próbálják kialakítani saját identitásukat,  meglelni a helyüket. Ennek érdekében elszakadnak a társadalom  mikroközösségétől, családtól, amit értelmezhetünk egyfaja lázadásként.  Más, a család múltjához képest idegen utakra térnek, és nagyon furán  hat, mikor mégis szembe találkoznak régi valójukkal.
 „Nem felel, hosszan hallgat, vár, nem történik semmi, szemernyi baja  sincs vele, és meg is szokta már, hogy az egyszerű emberek inkább  ismerik az apját a pékségeiről, mint a tanári pályáról vagy a  sportsikereiről, ráadásul, ha az nincs, ő nem járhatott volna egyetemre,  most mégis hallgat, valami bántja, nehéz másodpercek telnek el, és nem  tudja miért van csöndben, nem tud az okára gondolni, csak csodálkozik,  milyen ostobán hangzik az, hogy Szél pék, pedig ő, nem hallgatta el,  csak így alakult, hogy sohasem beszélt róla, más sem beszél a  családjáról.” (149. o.)
 Ezek a véletlen – talán sorsszerűnek mondható – találkozások azok,  amelyek működésben tartják a történeteket, és amelyek a hézagok ellenére  mégis igyekeznek egymáshoz kapcsolni a mozaikokat. A „Ki vagyok én?”  kérdését nem lehet megválaszolni a regényben, mert egymástól élesen  eltérő perspektívák bontakoznak ki, amelyek adhatnak ugyan egyéni  válaszokat, de jelen esetben inkább elbizonytalanítanak. A kibontakozó  sorsok mindegyike befejezetlen, melyre akár pont a másikkal való  hirtelen találkozás mutat rá egy újabb fordulat értelmében.
 Grecsó műve kapcsán beszélhetünk arról, a modernségből eredeztethető  posztmodern, „poszt-posztmodern” tapasztalatról, mely az elidegenedés,  elmagányosodás címszavai alatt foglalható össze. A kibontakozó sorsok  legyenek bármily különbözők egymástól, mégis összecsengenek. Közös a  problémafelvetésük, a mélyükön a hiány munkál. Nem igazán tartozik  senki, sehová. Függetlenül foglalkozásuktól, karrierjük sikerességétől,  mintha mind arra lennének determinálva, hogy idővel ezt az űrt  felismerjék. Tudva vagy tudatlanul, mintegy ez ellen küzdve próbálják  felvenni egymással a kapcsolatot, megtörni a magányt, legalább egy kis  időre. Az események, amelyek végül egymáshoz kötik az alakokat,  hirtelenségük miatt csupán átmeneti kapcsolatot tudnak létrehozni.  Váratlanul, előre kiszámíthatatlanul, akár egyetlen nagy szüneti  szeretkezésre korlátozódik a csereterem tanári asztalán, ahol minden a  helyzet alkalomszerűségére figyelmeztet.
 A történetekben a testiség, az erotika egyre nagyobb szerepet játszik. A  szexuális érintkezés azonban csak elfedni igyekszik az egyedüllétet,  sok szépség nincsen benne. Társadalmi normák és szabályok általi  tiltások között jönnek létre, illetve hiúsulnak meg – a feleség hirtelen  felbukkanásának következtében vagy a másik fél jelzéseinek  félreértelmezéséből fakadóan. Ez egyszerre tekinthető a Jelmezbál  esetében okozatnak és következménynek, melynek eredményeként a  kirajzolódó kapcsolathálók beilleszthetők a felbomló, felbomlott  családkép perspektívájába.
 [...]
 A teljes cikk itt olvasható »
 
 Forrás: Kintli Borbála , Pannontükör.hu, 2016. szept. 23.
 
2016-09-23 12:32:02 |  | 
    
        
            |  | 
                                        
                    									
                    
                    			
                    Fordította: NEMES KRISZTINA Kreatívok az idegösszeomlás szélén A harmincas évei elején járó Marisa utálja a munkáját. Szorongásoldókkal és YouTube-videókkal próbálja túlélni a hétköznapok rutinját és a reklámügynökségnél töltött órákat.... |  
    
        
            |  | 
                                        
                    									
                    
                    		
                    			
                    A kapunyitási pánik regénye Keömley-Horváth Boglárka Petri György-díjas bemutatkozó könyve a kapunyitási pánik regénye. Főszereplője egy multinál dolgozó harmincas nő, az ő elbeszéléséből ismerjük meg családi... |  
					
    
        
            |  | 
                                        
                    									
                    
                    			
                    Fordította: Gy. Horváth László A hobbit, ahogy még nem láttad Zsákos Bilbó, a kényelmes otthonával és annál is kényelmesebb életével igen elégedett hobbit egy szép napon valódi kaland kellős közepébe csöppen: segítenie kell Gandalfnak, a varázslónak... |  
    
        
            |  | 
                                        
                    									
                    
                    		
                    			
                    Történetek a vágyról A szerelemről és a biztonság vágyáról szól az Erősebb nálam, Szabó T. Anna új novelláskötete. Hosszabb-rövidebb történetei sokféleképpen beszélnek a hirtelen feltörő vagy éppen élethosszig... |  |