?Játszi jégszilánk?
(kiadvány: Sötét tus, néma tinta)
Az élet homályosságának lenyomata? Annak a véget nem érő körfolyamatnak a tusrajza, japánmetszete, esetlen vázlata próbál lenni, melyet egyesek örök életnek neveznek? Kovács András Ferenc kötetéről van szó, mely hét évnyi termést állít elénk, egymástól meglehetősen elütő versekben.
A cím jelentése, mibenléte máris elbizonytalaníthatja az olvasót abban a tekintetben, hogy mivel is van dolga. Megejtő a tematikus sokszínűség: ?tó, cseresznyefák, hold, szél, tücsök, kabóca?, József Attila utolsó levelezései, ?w.marty doktor úrnak hat recipéje?? és Wolfgang Amadeus Mozart Requiemjének versbe foglalása. A címbeli ?néma? kifejezés valamiféle hiányt feltételez. A vizualitás ósdi maradiságát? Vagy a negatív zeneiség jelzője lehet? Akár Wittgensteinre is gondolhatunk, vagy arra a modern korszellemre, mely szerint: ?ha leírsz, kiadsz magadból valamit, valamilyen szinten vesztessé válsz.? Kettősség: sokszínűség és hiány. A borító tervezője is valamiféle hiányt akar érzékeltetni velünk a fekete, alábukó, varjúszerű madárral, illetve a csak részletében megjelenő, virágba boruló fával. A madár talán a hanyatló élet, a múló idő szimbóluma. A fülszövegben szereplő, kissé nehezen értelmezhető vers is ráerősít feltételezésünkre, hiszen a lírai én csupán csak egy japán vázlatkönyvnek nevezi kötetét, melyben rontott rajzokat, tört vonalakat találhatunk. Csak földerengő Dallamok, csak álmodott, Csak képzelt, meg sem Írott versek árnyai Gyűlnek a mélyből- Ezek alapján azt kérdezhetnénk, a mélyből feltűnő, előbukkanó emlékekről van tehát szó? Mondhatnánk: kétségtelenül. Alábukó madár, aki éppen az emlékekbe merül el? Érdekes elképzelés, sőt rendhagyónak is nevezhetnénk. Ez a kötet az elmosódott élet(szakaszok) könyve, a határok átléphetőek, szinte el is tűnnek. A fent említetteket alátámasztják a ciklusok címei. Az első ciklus címe Föltámadás, majd sorban: Teremtmények, Nyomolvasás, Visszavonások. A logika mindenki számára egyértelmű. Azzal, hogy költőnk verseskötetének első szakaszát a föltámadás aktusáról nevezte el, megteremtette a keresztény európai hagyomány egy sajátos aspektusát, illetve körkörössé tette az emberi létezést, hiszen a ?visszavonások? után akár a föltámadás pillanata is állhat, és így tovább. E logika szerint az egyes ciklusok életszakaszokat jelölnek, melyek így az időtlenség benyomását keltik. Itt kell megemlítenünk még a kötet legelején álló programadó verset (Újévi vers, csak ennyi), melynek értelmezési középpontjában a vers születése állhat: a megrúgott jégszilánk, mely sikoltva csúszik a jégen, ?csak él, / a téli létben / ő is fénytelen, törött, / kihűlt, de titkon / lelkesült dolog??, ?égtükör?. Ezzel szemben a kötet legvégén szereplő, a kezdő versre szándékoltan rájátszó írás konkrétan az emlékek felszámolását veszi célkeresztbe. A kötetben szereplő versek motívumai sejlenek fel negatív kontextusban, az időskori erőtlenség gesztusával. Ablakodban ülsz: kibámulsz önmagadra még, ma, örökre. Jégcsend, csillog a holdhó.
Kiadvány: 2009-11-26 16:07:48
|
|