Virágzabálók
(kiadvány: Virágzabálók)
A helyszín Szeged, a reformkortól a Bach-korszak végéig.
Az egyik főszereplő Pelsőczy Klára, aki hol szeszélyes tündér, hol unatkozó szépasszony. Megismerjük férjét, Szép Imrét, aki botanikus, rajong a virágokért, a várost járja, hogy beültethesse velük. Testvére, Péter is megjelenik néha. Kicsapongó életet él, örökké duzzogó gyerek, aki felnőttet játszik. A szerelmi négyszög utolsó tagja pedig a rejtélyes Pallagi Ádám, aki sokáig úgy hiszi, bármit megtehet, az emberek úgysem veszik észre. Történetükön keresztül ismerjük meg a szegedi hullámzó életet, ahol mindenki kicsit őrült: Koszta Nérót - nem csalás, nem ámítás -, a fűmuzsikust, és furcsa, szinte szürreális kompániáját: Mama Gyökeret, Levél urat és Féreg urat. Az összekötő szereplő pedig Schütz doktor, aki elkezdi a történetet, aki túlél mindenkit. Továbbadná a történetet, de mindenki bolondnak nézi. Elnagyolt vonalakkal, karikatúraszerűen megrajzolva ennyi a történet, de mint minden irodalmi alkotásnál, itt sem a ?mi? számít, hanem a ?hogyan?. Merem állítani, hogy a Virágzabálók a magyar irodalom egyik legjobb alkotása. Az írónak annyi a mondanivalója, hogy nem kell az érthetetlenség posztmodern ködébe burkolnia a művet. Stílusa mégsem egyszerű, még kevésbé egyszerűen érthető, teljes figyelmet kíván, és egyfajta ráhagyatkozást az íróra: sodródnunk kell, hogy érezzük, megfeszített aggyal a sorok közé kell látnunk, hogy megértsük. A regényre konkrét stílust nem lehet ráhúzni, leginkább Bunuel korai szürrealizmusa (Andalúziai kutya, Aranykor), Ady szimbolizmus iránti szeretete és hangulatának végzetszerűsége ismerhető fel benne. Pár alkalommal villanásnyira feltűnik Bergman és a Farkasok órája, a magyar és balkán népmesék világa is. Sokszínű, sokarcú könyv ez, egymással ellentmondó eszmék is elférnek benne, minden gondolatnak van létjogosultsága: az író a lehető legtöbbet akarja megmutatni az életből. Azonban ne számítson senki terjengős, logikailag hibátlan eszmefuttatásokra, monológokra. Darvasi regényében nincs egy üres pillanat sem, és nincs olyan sora, amely csak egyfajta bizonyosságot tükröz: olyan sok végső igazságot vonultat fel, hogy úgy érezzük, nincs egy sem.
Kiadvány: 2009-11-26 16:10:37
|
|