A mesekutató-meseterapeuta Boldizsár Ildikó felnőtteknek szóló mesesorozatában az ötödik könyvét jelentette meg a Magvető Kiadónál. Élet-halál-újjászületés: a cím pontos, lényegre törő és nem blikkfangos, a szerkesztő ezúttal e három, a mesékben nagyon is szorosan összefüggő állapotot-léthelyzetet állította középpontba, s válogatott a kötetbe számos nép szebbnél szebb meséjéből jobbára kevésbé ismerteket.
?Globalizált világunkban?? ? halljuk a könyökünkből is olykor kikívánkozó közhelyet. Boldizsár Ildikó ?nem korszerű? mesekönyvének hősei nem a lézerkardot vagy barátnőjük hamvas, ínycsiklandó nyakát keresik egy kis izgalom vagy frissítő vér gyanánt, hanem az élet vizét. Meseantológiája másként globalizált: a címünket adó grúz mesétől a dél-afrikaiig, a magyartól a giljakig, az indonéztől a kubaiig a glóbusz seregnyi népének teremtésről, születésről, életről-halálról, létért folyó küzdelemről szóló történeteit gyűjtötte csokorba, középpontjukban egyetlen kimondott vagy meg nem fogalmazott kérdéssel: mi végre?, csak hogy otthon legyünk benne, vagy van valami, az anyagelvűségen túli titok is? És ha létezik, akkor miért kell itt hagyni?!
?A népi filozófia a változóban az állandót, a törvényszerűt keresi, az egyén szerepét a közösségben, az élők viszonyát a halottakhoz, az ismeretlenhez, a ?természetfelettinek? nevezhető, nem emberi léthez, a jelen viszonyát a múlthoz és a jövőhöz. [?] Csak a halál, az egyéni elmúlás ténye az, amellyel nem boldogult a népi filozófia sem, és ezért mindenféle különös elmélet jött létre arról, hogy mi történik az egyénnel a halál után. De ezek az elméletek sem egyéniek, hanem kollektív elképzelések. Aki a recitált népi siratóénekek szövegét tanulmányozza, megdöbbenve veszi tudomásul, hogy ezer év keresztény tanai milyen kevéssé hatottak az elmúlással kapcsolatos vélekedésre. Mert a népi filozófia is megtorpan, ha a lét és nemlét kérdéséhez érkezik el. Éppen ezért végződtek a népmesék is ezzel a mondattal: és még ma is boldogan élnek, ha meg nem haltak.? A fenti gondolatok akár a könyv fülszövegének is beillenének, de ezeket Dömötör Tekla 1982-ben vetette papírra (Táltosok Pest-Budán és környékén).
Boldizsár Ildikó sokszor kifejtette, hogy az ő felfogásában, gondolkodásmódjában mindaz, ami a népmesékbe, tündérmesékbe van zárva, a valóságból táplálkozik. Nem a fantázia szüleményeiként tekint a mesékre, és nem csupán szórakoztatás céljából maradtak fönn a hagyományban ilyen sokáig. Kezdetben nem is gyerekeknek szóltak, hanem felnőtteknek (s e könyv most ide érkezik vissza, hiszen kifejezetten felnőtteknek szól). A történetekbe zárt üzeneteket igyekszik megfejteni kutatásai során: mi dolgunk van itt, magunkkal és a környezetünkkel? ?Számomra a tündérmese nem más, mint lélekkísérő szakrális szöveg. Nem másról szól, mint az üdv, a teljesség elvesztéséről és újramegtalálásáról. Ezért olvashatom a tündérmesét úgy, mint egyéni szenvedéstörténetet, a saját életemben meglévő üdv elveszítését; egy másik ember üdvének elveszítéseként, és olvashatom úgy is, mint az univerzummal, a természettel való egységnek az elvesztését és újra megtalálását.? Úgy véli, az igazi meseértő nem csupán belehelyezkedik a történetbe, s a hős királyfi és a nádszálkisasszony szerepén kívül azonosulni képes a ?rosszal? is, hanem szellemi tanításokként értelmezi a meséket.
A legtöbb könyvbe válogatott mesében az élet vizéért (boldogságért, királylányért, halhatatlanságért ? valójában a teremtő erőért) induló hős(öke)t ha nem is sós kútba teszik, de koporsóba, sírba, kígyók, óriások, dévek, élőhalottak közé veti őket a sors, próbát próba követ, és bár lehetőség mindig kínálkozik, ilyen-olyan okokból nem mindig jön el a boldogító vég. Ennek ellenére a föld számos pontjáról származó mesék egyöntetűen azt sugallják, hogy bizonyos körülmények között le lehet győzni akár a halált is, meg kell próbálni, van visszaút a túlvilágról, létezik újjászületés, csak ehhez az ősi ?tudást? kell birtokolni.
Hogy ne unjunk bele a folytonos keresésbe és létértelmi fejtörésbe, a zömmel ?pikareszk? történetekből szórványosan kikacsingatnak más jellegűek is: például a Mesék a teremtésről és az élet vizéről című részben egy egészen rövid lett mese (A szétszórt almák) azt a nagyon nehéz kérdést járja körül és fejti meg néhány sorban, hogy miért illik egy nő egy férfihoz, és miért nem. Egy másik magyarban (Az Úristen és Éva anyánk) alighanem a női nemmel épp hadilábon álló szerző örökítette tovább epés gondolatát a nőkről: ?Ők is, mint ősanyjuk a forrásnál, megállnak a tükör előtt, s ha arcukon egy ráncot pillantanak, nem az ember, de a mennybéli Úristen sem tudná megvigasztalni őket.? És hogy, hogy nem, valamilyen oknál fogva ez a mese is fennmaradt.
Egzotikus és kihalt, sivár vidéken élt életek, halt halálok, sokat próbált próbák-próbatevők sorjáznak színes, változatos és mozgalmas, illetve kiüresedett térben, időben. A könyv egyes meséit könnyed szórakozásképpen is lehet olvasni, de mielőtt kényelmesen hátradőlnénk és kortyolnánk egyet épp kéznél lévő szekszárdi vörösünkből, a szerkesztő szoros koncepciójával és képzeletbeli ostorával-koppintójával azonnal az orrunkra csap-koppint: a következő már halálos lesz (nem a bor vagy a koppintás, a mese), amitől kiver a víz, és nem az életé.
Csendes nemnyáresti téli estékre, meleg kuckóba, depresszió ellen, mellé, de inkább helyett ajánljuk, már és leendő, latens filozofikus alkatúaknak és másoknak. (Ne mutatkozzunk a könyvvel rockkoncerten, mert a többiek nem merik bevallani, hogy otthon bőszen olvassák, és mivel nem vitték magukkal, ez frusztrálttá-agresszívvé teszi őket.)
A Magvetőnél általunk többször szapult szöveggondozás most az átlagosnál jobb, szép a borító, ízléses a tipográfia, érdekes az előzék és a borító színkomponálása, van benne jelzőszalag, ami a gyengénk (s nem is olcsó mulatság) ? azonban a nyomda ürdüngje ilyenkor mást vesz elő: az fj ligatúra (pedig a mesékben hajh, mennyi az ifjú) végig nincs igazítva.
Kiadvány:
Boldizsár Ildikó
Mesék életről, halálról és újjászületésről
Magvető Kiadó, 2009
Forrás:
papiruszportal.hu
2009.12.04.