Párbeszédek játéka
(kiadvány: Magas labda)

Széttárt kezek vágyakoznak a folyó felszíne feletti világba Tóth Krisztina legújabb verseskötetének borítóján (Szilágyi Lenke munkája). Játékra szólít a kép és a cím: mindannyian kaptunk egy magas labdát. Az életet. Tóth Krisztina azt mutatja be, kik vagy mik szegődhetnek mellénk játszótársul.

A Magas labda című kötetben harmincöt vers szerepel, ciklusokra osztás nélkül (a 2001-es, szintén rövid, Porhó című kötet három egységre tagolódott). Tudatos szerkesztői munka szükséges ahhoz, hogy határok meghúzása nélkül is egységes, rendezett, tagolt maradhasson egy kötet. Tóth Krisztinának ez sikerült.

A kötetet két hosszabb, költészet- és lételméleti problémákat feszegető vers keretezi. A nyitó vers, a Hangok folyója megállíthatatlan örvényként ragadja magával az olvasót, sodró képeivel, mélyből felbukó emlékekkel, látomásokkal és egy hely már-már tébolyult keresésével, „ahol minden fel van sorolva”. Olvasása közben végig ott lebeghet előttünk az indítókép: olyan erős hatással van érzékeinkre, mintha nem is szavakat olvasnánk, csak egymás után következő, folyamatosan változó képeket látnánk. És a szavak ebben a versben tényleg csak zubognak, dobognak, zuhognak, de valódi értelmük kimondhatatlan marad. Ez a szorongó, keresgélő magatartás aztán eltűnik, és csak az utolsó, ezzel dialógusban álló Esős nyár című versben kerül elő ismét.

A kötet közepe felé haladva a versek Letölthető csengőhangok, Július) egyre könnyedebbé, játékosabbá válnak, majd a kötet utolsó harmadában komolyodnak el ismét, témává téve a világban való elveszettséget, személyes magunkra hagyottságot. Ezt a sort zárja le az Esős nyár, mely egyben válaszol is a kezdő versre. Ebben egy mondat kísért, „egy szavak nélküli hosszúkás öntőforma”, mely még nincs nyelvileg megalkotva, és arra vár, hogy valaki felfedezze, észrevegye. Tulajdonképpen a művészre volna szüksége, aki lényeget és elevenséget ad neki. Mindkét keretvers valaminek a hiányát jeleníti meg, és talán az „ott van a mondat, érzem, a töltésen túl, ott ázik, / nem ez a mondat hanem egy másik, mindig egy másik” (Esős nyár) sorok olvasása közben eszmél rá az olvasó, hogy a versben megszólaló hang itt nem mást keres, mint az igazságot. Az ’igazság’ hiánya az, ami miatt a Hangok folyója által sodort szavak értelmetlenek maradnak, és emiatt értelmezhető a mondat csupán egy hosszú ritmusként.

Folyamatos diskurzus alakul ki a költő és emlékei, múltbéli tapasztalatai között, amelyeket a már fent említett módon, apró történetekbe sűrítve ír meg. Bár kiinduló képei sokszor egyszerű állóképek, Tóth Krisztina az idő dimenziójának bevezetésével képes mozgásba hozni őket. Kérdés, hogy van-e helye a lírában ezeknek a példázatszerű történeteknek, melyek sokszor társadalmi tablóját adják jellegzetes embertípusoknak (Ünnep, Holdvándor). Tipikus, hétköznapi helyzetekről, arcokról mesélnek, amik mégis megismételhetetlenek. Ám e beszámolók nem képesek egész emberi sorsokat átfogni. Igaz, hogy e műfajban minden más egységben és kisebb térben zajlik, mint a novellisztika esetében, mégis pont ezért válnak ezek a sorok annyira erőteljessé, hangsúlyossá, lüktetővé. Jellemző rájuk, hogy általuk rövid időre részeseivel válhatunk egy történésnek, aztán egy hatalmas erő kiránt minket onnan, és máris új környezetben, új szituációban találjuk magunkat a következő versen belül.

A parafrázisok, hommage-versek (a szeretett előd vagy kortárs költő felidézése, alakja mögé rejtőzés) sora nagy hangsúlyt kap a kötet első harmadában (Hála-változat, Az vagy nekem). A szerző megidézi – többek között – Kosztolányi Dezső, Orbán Ottó, József Attila és Lator László egy-egy versét. Tóth Krisztina feltűnően nagy jelentőséget tulajdonít e kötetében az elődök iránti tiszteletnek, és bár a kész mondatok, sorok átvételét, átértelmezését sokszínűen oldja meg, mégis néhol erőltetetté, modorossá válik ez a beszédmód.

A Hála-változat című versben köznévként válnak használhatóvá a tulajdonnevek („ha játsztok, / zümmögi halkan, csak tűzzel szabad, / Nemes Nagy dolgot! Hány láng sisteregne, / Füst csapna fel, Weöres sziporkatánc, / Kormos Vas bongna, izzana a rács”), s a méltatás az utolsó sorban éri el tetőpontját: „lángnyelven beszélek, torkomban hangjukkal, / de semmi az, ha tőlük éghet éneke az énnek”.

A Shakespeare LXXV. szonettjét megidéző „Az vagy nekem” annyira keserű, hogy amikor az eredeti versben megszólaló emelkedett pátosz itt iróniába fordul át („Az vagy nekem, mint rabnak a fegyőr, seggnek a tanga, combnak a borosta”), szélsőségessége humorossá válik, ellensúlyozva ezzel a kimondott szavak nehézségét.

A többi átirat különlegessége gyakran kimerül a megidézett mester alakjának és költészetének tiszteletében, és e szándék mögött el-eltűnik Tóth Krisztina saját személye.
„Kivel játszol, hova figyelsz? Te.” Ez az utolsó sora a kötet címadó versének (Magas labda). Más versekben is, így a Beszélek, a Repülő vagy a Notesz címűben is mindig van egy „te”, egy megszólított, egy címzett, aki jelen van a sokszor élőbeszéd nyelvű versekben.

Sosem érezhetjük tehát magunkat egyedül ebben a kötetben. Ahogy Tóth Krisztinának is mindig van játszótársa, akivel párbeszédet folytat, aki előtt tiszteleg, vagy akire emlékezve felidéz múltbéli tapasztalatokat. Ez a végtelenül hullámzó, sokszínű, ám kicsit sűrű kötet lét- és verselméleti problémák, hétköznapi szorongás, öröm és kétség közt keresi a kiutat.
Pedig lehet, hogy olykor jó lenne mégis egyedül maradnunk a gondjainkkal. Játszótársak nélkül.

Kiadvány:
Tóth Krisztina
Magas labda
Magvető Kiadó, 2009

Forrás:
kuk.btk.ppke.hu
Kovács Emese
2010. 01.31.

 

2010-04-16 11:13:42
Egymást tükröző életek
Silberstein Alétheiának nem csupán a neve, hanem az élete is különleges. Ő Bán Zsófia mozaikokból összeálló családregényének az egyik elbeszélője és főszereplője. Nem véletlenül...
„neszez a múlt, nem múlik semmi el
Hol van a múltunk, és merre haladunk a jelenben? Tóth Krisztina 2020 és 2025 között írt és kötetbe rendezett verseit olvasva olyan élethelyzetekkel találkozunk, ahol az otthonos és az idegen...
A szabadság börtönében
A magyar történelem közel száz évét kísérhetjük közelről végig Spiró György új nagyregényében az 1810-es évektől 1907-ig. Titkos főszereplője Táncsics Mihály felesége, Seidl Teréz,...
„neszez a múlt, nem múlik semmi el
Hol van a múltunk, és merre haladunk a jelenben? Tóth Krisztina 2020 és 2025 között írt és kötetbe rendezett verseit olvasva olyan élethelyzetekkel találkozunk, ahol az otthonos és az idegen...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ