Always Coca-Cola-Cormac McCarthy: Az Út - könyvkritika
(kiadvány: Az út)

A chicagói egyetemen 1947-ben, két évvel a második világháború befejezése után, de már az atomháború fenyegetettségének árnyékában állították fel az ember világának végéig hátralevő időt szimbolikusan jelző világvége-órát a The Bulletin of the Atomic Scientists nevű tudományos társaság tudósai. Felállításakor hét perc volt éjfélig. Cormac McCarthy Az út című regényében arról ír, mi várható éjfél után.

Kívánatosabb lesz a halál, mint az élet az egész maradéknak, amely megmarad ebből a bűnös nemzetségből mindazokon a még meglevő helyeken, ahová kitaszítom őket, így szól az Örökkévaló a Seregek Ura.
Jer. VIII, 3.

Apa és fia baktatnak és baktatnak az úton, két végletekig elgyötört ember tart dél felé, hátha ott melegebb lesz. Hosszabb-rövidebb mondatok sorjáznak egymás után, pontok jelzik határukat, de vessző nem tagolja őket. Ebben a világban, akárcsak megteremtőikben és hordozóikban, a mondatokban, nincsenek többé tájékozódási pontok – legalábbis elsőre így tűnik. Minden szürke, mindent beborít a hamu, hideg van, és esik. A katasztrófáról nem tudjuk meg, hogy mi idézte elő, atomrobbanás vagy meteorit volt-e a nagy villanás, amelyet hőseink szerencsétlenségükre túléltek. Nevük nincs, a férfi és fia, ők maradtak csak egymásnak és a tűznek, melyet magukban hordanak. Az anya már feladta. Ketten botladoznak a hamutengerben egy valamikori civilizáció alig értelmezhető jelei között. Élelmet keresnek, dél felé tartanak, ennyit tudunk róluk. Párbeszédeik lepusztultak, érzelgősek, gügyögők, önmaguk megnyugtatására szolgálnak, mást nem is tehetnek. Életben tartják a reményt, viszik a tüzet.

De apáról és fiáról még valami mást is tudunk: amerikaiak egy amerikai történetben. Egy bevásárlóközpontban rábukkannak egy üdítő-automatára, amelyben megtalálják az utolsó dobozt a fekete, cukros léből. Ne legyenek kétségeink, ez lesz a boldogság pillanata, amely egyúttal az a pont is, ahol a regény egészen egyszerűen aláássa önmagát. Aláássa a történetet a reményről, a hitről, a kitartásról. A két ember, apa és fia, megosztják egymással a fogyasztói konzumidiotizmus klasszikus jelképét. Apa és fia, akik öndefiníciójuk szerint egészen egyszerűen a jók, akik őrzik a tüzet a gonoszok között. A gonoszok egyébként valóban gonoszok, eszközként tekintenek a hamutengerben bolyongó szerencsétlenekre, akiket két célra tudnak használni: megerőszakolják, majd megeszik őket.

McCarthy regénye a világirodalom egyik legrégebbi metaforájára, az útra és a klasszikus, mitologikus elbeszélői sémára, a jó és a gonosz harcára épül. A semmiből a semmibe tartó pikareszk regény jókkal és gonoszokkal, amely naivan és reflektálatlanul használja fel a világvége-félelmeket. Az elpusztított, homogén szürke-fekete tér eszköz, amelyben tovább zajlik a kommerszé lett mitológia örök története, a jó és a gonosz küzdelme. Nem igaz, hogy ebben a térben nincsenek eligazodási pontok. Mi vagyunk a jók, és ők a gonoszak, akikkel szemben bármi megengedhető a túlélés érdekében. Apa és fia megkeresik a hozzájuk hasonló szerencsétlent, aki eltolja a bevásárlókocsijukat, majd levetkőztetik, és mezítelenül sorsára hagyják. Ez az ismert világ legegyszerűbb ideológiája, amely bármire felhasználható, amely mindig a hatalom nyelve.

Megnyugtató, otthonos, fotelből átélhető apokalipszis ez, amely mozgóképre kívánkozik. (Bemutató május elején) Kényelmesen teszi átélhetővé az emberiség történetét végigkísérő világvége-szorongásokat, miközben mesterien játszik rá a nyugati, túlfogyasztó középosztály félelmeire, de meg is kímél a kriminális környezeti szennyezéssel és a globális fegyverkezéssel való szembenézéstől, amelyre az ítéletnap órája szerint jelenleg hat percünk van.
 

Kiadvány:
McCarthy, Cormac
Az út
Magvető Kiadó, 2010


Forrás:
kikotoonline.hu
Galántai László
2010. 04. 07.

 

2010-04-21 13:07:17
Egymást tükröző életek
Silberstein Alétheiának nem csupán a neve, hanem az élete is különleges. Ő Bán Zsófia mozaikokból összeálló családregényének az egyik elbeszélője és főszereplője. Nem véletlenül...
„neszez a múlt, nem múlik semmi el
Hol van a múltunk, és merre haladunk a jelenben? Tóth Krisztina 2020 és 2025 között írt és kötetbe rendezett verseit olvasva olyan élethelyzetekkel találkozunk, ahol az otthonos és az idegen...
A szabadság börtönében
A magyar történelem közel száz évét kísérhetjük közelről végig Spiró György új nagyregényében az 1810-es évektől 1907-ig. Titkos főszereplője Táncsics Mihály felesége, Seidl Teréz,...
„neszez a múlt, nem múlik semmi el
Hol van a múltunk, és merre haladunk a jelenben? Tóth Krisztina 2020 és 2025 között írt és kötetbe rendezett verseit olvasva olyan élethelyzetekkel találkozunk, ahol az otthonos és az idegen...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ