Oidipusz Breslauban
Emberölés a keresztúton, rejtélyes támadások a város határában, titokzatos járvány, vérfertőzés a királyi házban, az elveszett fiú visszatérése – ezek nem egy nagy példányszámú napilap szalagcímei, hanem Oidipusz király történetének címszavai. A világirodalom igazán jó történeteiben ugyanis mindenki megtalálja a kedvére valót, akár izgalmat és kalandot, akár emberi bölcsességet, tanulságot vagy korrajzot keres. Az önmaga után nyomozó ember két és félezer éves történetét, amelyben Freud minden ember életdrámájának, identitáskeresésének modelljét találta meg, írja újra Marek Krajewski Halál Breslauban című regényében, amely a lengyel klasszika-filológus első magyar nyelven kiadott munkája. Újabb történet az elveszett, önmagát kereső fiúról, ezúttal a noir egyedülálló hangulatával. A regény 1950 nyarán kezdődik Drezdában, és ’51 tavaszán ér véget New Yorkban. A történet nagy része azonban az ekkor még Németországhoz tartozó sziléziai Breslauban játszódik 1933 májusa és 1934 októbere között. Ez a másfél év a XX. századi történelem legsötétebb 12 évének kezdete, amely magában foglalta a hosszú kések éjszakáját. 1934 nyarán az SS leszámolt Hitler (az osztrák őrmester, ahogy ebben a regényben nevezik) lehetséges politikai ellenfeleivel, egyúttal megerősítette saját pozícióját az SA-val szemben. Az átmenet, a határlét, az új hatalom ideje ez, amikor ez utóbbi megkezdi a tisztogatást saját soraiban is, megmutatva ezzel igazi arcát, ha bárkinek még lettek volna kétségei. A történelmi elbeszélést mindenki ismeri. Azonban a regény azt írja meg a noir-történetek eszközeivel, hogy hogyan festett mindez a perifériákon, ahol a főszereplők helyett helyi hivatalnokok feszültek egymásnak. A noir szó feketét jelent, de a műfaj meghatározó árnyalata mégis a szürke, az átmeneti, a kettős, a bizonytalan, ez ugyanis egy kiismerhetetlen világ. Nincsenek tiszta szereplők, mindenki bűnös, aki belekeveredik, bármelyik oldalon álljon is, a módszerek szinte soha, a célok legalább néha különböznek. Innen ered a noir cinizmusa, amely élhetővé, elviselhetővé teszi ezt a veszélyekkel teli, bizonytalan világot, amelyben bárki lehet a másik árulója. Ebben a világban nem érdemes hosszú távra tervezni, ezért értékelődnek fel a pillanat örömei, válik fontossá a szexualitás, és száll mindig a cigarettafüst. Két éve Magyarországon is megjelent egy regény, Kondor Vilmos Budapest noir című könyve, amely hasonló eszközökkel kísérli meg elbeszélhetővé tenni a harmincas évek Magyarországának hangulatát. Talán nem véletlenül találta meg ugyanezt a műfaji keretet. | Marek Krajewski | Ehhez a cinizmushoz remek formát talált Krajewski: a jegyzőkönyvét. A hely és az időpont pontos megjelölésével kezdődik minden jelenet. Az olvasó tárgyilagos stílusban értesül a tizenhét éves Marietta von der Malten kegyetlen meggyilkolásáról, és a nyomában kibontakozó vizsgálatról. Minden adott egy jó krimihez: karrierista rendőrfőnök, kegyetlen Gestapo-tisztek, keleti nyelveket kutató professzorok, titkos társaságok, különc bárók, és mindenekelőtt jó mondatok, amelyek biztos kézzel teremtik meg a noir hangulatát: „Makacs gondolatok vonzották Mockot ehhez a városhoz, ahol valaki skorpiókat dobál álomszép lányok hasüregébe, piszkos múltú férfiak unottan nyomoznak, a végén mindig kudarcot vallva.” Igen, ez a noir. Krajewski regényében emellett az a különleges, hogy a nyomozás előrehaladtával egyre természetesebbé válik, hogy a törvényt és rendet megtörő gyilkosság megtörtént ebben a világban. Sötét jegyzőkönyve a regény a testetlen hatalmi viszonyoknak és saját szenvedélyinek kitett emberről. Tárgyilagos, hűvös, kimért, távolságtartó, miközben a folyamatosan jelenlevő feszültséget humorral teszi elviselhetővé, de teljesen soha nem oldja fel. Kiadvány:Marek Krajewski Halál Breslauban Magvető Kiadó, 2010Forrás:kikotoonline.hu 2010. 04. 30.
2010-05-27 14:10:29
|
|
|
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
|
|
Az alternatív pedagógia útjain
A rendszerváltás a magyar történelem fontos fordulópontja. A több mint harmincévnyi távolság már lehetővé teszi, hogy objektívan tekintsünk rá, de még meghallgathassuk az események alakítóinak...
|
|
Hová tűntek a férfiak?
Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Mit jelent a kitörés...
|
|
Irodalomtörténeti pszichohistóriák
Milbacher Róbert nagy sikerű és hiánypótló művéhez, a Legendahántáshoz hasonlóan a Ködképek az irodalom láthatárán is közérthető és szórakoztató ismeretterjesztésre vállalkozik....
|
|