  
				
					
					
					Csodás kegyetlenség, istentelen kegyelem 
					
					
					
					A számok el-, a szavak  összecsúsztak. Sűrű, szürke de leginkább mégis vörös, vérvörös az  atmoszféra, ahogy a belső borító, az első lap: Várkulcsa (2010.),  mesterek, kóklerek, mutatványosok, szemfényvesztők. Egy távolinak tűnő  kor antihősei, akik ugyanannyira a mi napjaink emberei is, a különbség  pusztán annyi, hogy már talán máshogy hívjuk őket, csak a szavak  változnak szüntelen, nem az emberek és nem az érzések.       Berniczky  Éva magyar nyelven ír, gondolkodik és létezik, de nem Magyarországon  él; érezni a betűk füstös keleti súlyát, Ukrajna, közelebbről  Kárpátalja, még közelebbről Ung minden meséjét és minden mocskát, vagy  még inkább e kettő fojtogató elegyét. „Ez az én Kárpátaljám,  gyűlöletes és szeretni való, taszító és fogva tartó, bonyolult és  átlátható, szürke és színpompás, amilyenek bárhol a világon a  szülőföldek.”- vallja maga is igen személyesen az írásokról.    Ez a kötet harmadik megjelenése a Magvető Kiadónál (A tojásárus  hosszúnapja, 2004 - szintén novellák, Méhe nélkül a bába, 2007- az első  regény), számtalan publikációja és más hivatalos kiadások mellett,  köztük még két mesekönyv is. Tapasztalat, ötlet és érzék, a paletta  sokszínűsége tehát bizonyított. Festészet, muzsika, íz-orgia. „Brueghel bravúrosan megfestené a kórházhoz botladozókat…”  (127.) A Hieronyimus Bosh hatása alatt is alkotó Brueghel az, aki  ezeket a történeteket, ha kell, ha nem, festi, festené. Markáns színek,  durva alakok, a lassan fullasztó belső tér, a friss levegő teljes hiánya  és az emberszag keveredése a zsíros étel gőzével, ezt érzem a képet  figyelve és a kötetet olvasva is. Abszurd, néhol lehet vulgáris,  valahogy mégis finom próza, és Berniczky Éva az Ung fölött a várhegyről,  padlásszobája ablakából figyeli mindezeket: leleplez, lehúzza a soha  nem is volt lepleket, emberek belsejébe hatol, szó szerint és a nélkül  is, tájképet fest a lélekre, a gyomorra, aztán 20 novella segítségével  követi a vastagbél vonalát, és körbejárja azt a bizonyos várat.    „Azt játszottam, hogy körbeírom a várat, vállalva az egyik  szemfényvesztő szerepét. ...ennyi manír, ennyi mesterkedés, ennyi  zsonglőrködés szükséges földön, vízen, levegőben ahhoz, hogy megérkezzem  oda, ahonnét elindultam.”      „Vasárnap  délután volt, amikor rádöbbentem, hogy a nagyanyám mindig, még a  földtől legelrugaszkodottabbnak tűnő történeteiben is, színtiszta életét  mesélte.… És tessék, most kiderült, valójában nem szárnyaló, színes  képzelettel áldotta meg az ég, csak szimplán az életével.” (100.)  Gyermekkorunk és történetei pedig meghatározóak, vagy legalább egy,  kettő máig emlékezetes. A Rovarírás történetének narrátora kíméletlen,  sem hőseit, sem magát, sem nagyanyját nem kíméli. „Tőle vettem a bátorságot a legtisztább hazugmesékhez, amiket már gyerekként a hitvány igazak helyére kitaláltam (102)  Hallgatni a meséket, a részesének lenni vagy magunk is mesélni,  mindegyik szerep felelősséget rejt magában. Álmok, vágyak és a valóság  szigorú elegye, egy bűvös fuvolaszóval megszelídített poloskahadsereg  katonás menetelésének rendjében vonul át a színen. „Soha nem gondoltam  örökségemet többnek a színezés, az átszínezés képességének  birtoklásánál.” (102) És azon a vasárnapon a cukrászdában  megváltozik minden, akkor válik a világ hihetetlensége és hiteltelensége  egyszerre a mindennapok elképesztő valóságává.     A novellákban azonban meghatározó elem az életeknek a maguk  meseszerűsége, a folyamatos metamorfózis, (madarak, fák, emberek) a  beszélt nyelvek változatossága, gátlás nélküli nyelvváltás és ezek  keveredése, majd az ebből született megértés vagy éppen a meg nem értés.    „…annak ellenére, hogy folyamatosan szóval tartott, nem derült ki,  milyen nyelven beszél tökéletesen. A jelek szerint semmilyenen, mert  mielőtt kiderülhetett volna, rafináltan váltott. … Más és más nyelven  folytatta mondandóját, mégis úgy tűnt, mindvégig ugyanazon a nyelven  beszélünk.” (79.)  A szavaknak itt mindenkor súlyuk, ízük, külön teremtő erejük van, így  egyáltalán nem mellékes, hogy adott esetben a raszkladuska mély, testes  szóval, a lefordított jelentésű pilleágy vagy a kempingágy megjelöléssel  illetjük az adott tárgyat, de akár érzést, személyt is.     „A valóságban nincs ilyen, ugyanakkor nagyon is létezik” - mondja Bernicky. "Mielőtt  kitalálhattam volna a főmosómestert, összetalálkoztam eleven másával.  Sajnos hajlamos vagyok a találkozások elkapkodására, valami kóros  türelmetlenséggel keltem életre fikcióimat "(122.), kezdődik a  Jégármány című novella, ahol a valóság és a képzelet egymást  megelőlegezve rímel egymásra folyamatosan, egy olyan élet során, ahol a  szándék gesztussá szelidül. Ez a folyamatos cselekvés azonban itt  magával az léttel válik egyenlővé, amikor „a fennmaradás gesztusa sokkalta erősebb az undornál.”(126.),  ez a mindennel szembeni émelygés pedig szépen lassan közönybe olvad,  így apadnak egymás után az élet napjai. Visszatérő alakok, egymás  derengő másai, folyamatos találkozások és elválások, béka és madártestű  szeretők, apák és velük vajúdó lányaik, soha meg nem születő alakok.  Mesék felnőtteknek. De, hogy minden jó, ha jó a vége, azt nem hiszen,  ezek más történetek, és mi valahogy máshogy vagyunk gyerekek.    Kiadvány:Berniczky Éva Várkulcsa  Magvető Kiadó, 2010Forrás:kikotoonline.hu Szarvas Andrea  2010. 08. 17. 
					2010-09-06 11:05:14 
					
					
				 
			 | 
			  | 
			
				
				
    
        
            | 
                
                																	
                
             | 
            
                
                                        
                    									
                    
                    			
                    Fordította: NEMES KRISZTINA 
                    		
                    			
                    Kreatívok az idegösszeomlás szélén 
                    		
                    A harmincas évei elején járó Marisa utálja a munkáját. Szorongásoldókkal és YouTube-videókkal próbálja túlélni a hétköznapok rutinját és a reklámügynökségnél töltött órákat.... 
                    									
                 
             | 
         
     
 
    
        
            | 
                
                																	
                
             | 
            
                
                                        
                    									
                    
                    		
                    			
                    A kapunyitási pánik regénye 
                    		
                    Keömley-Horváth Boglárka Petri György-díjas bemutatkozó könyve a kapunyitási pánik regénye. Főszereplője egy multinál dolgozó harmincas nő, az ő elbeszéléséből ismerjük meg családi... 
                    									
                 
             | 
         
     
 
				 					
				
				
				
					
    
        
            | 
                
                																	
                
             | 
            
                
                                        
                    									
                    
                    			
                    Fordította: Gy. Horváth László 
                    		
                    			
                    A hobbit, ahogy még nem láttad 
                    		
                    Zsákos Bilbó, a kényelmes otthonával és annál is kényelmesebb életével igen elégedett hobbit egy szép napon valódi kaland kellős közepébe csöppen: segítenie kell Gandalfnak, a varázslónak... 
                    									
                 
             | 
         
     
 
    
        
            | 
                
                                
                																	
                
             | 
            
                
                                        
                    									
                    
                    		
                    			
                    Történetek a vágyról 
                    		
                    A szerelemről és a biztonság vágyáról szól az Erősebb nálam, Szabó T. Anna új novelláskötete. Hosszabb-rövidebb történetei sokféleképpen beszélnek a hirtelen feltörő vagy éppen élethosszig... 
                    									
                 
             | 
         
     
 
					
				 
			 |