Üvegbúra alatt (Tisztatáj Online)
Az ökotudatos irodalmi mezőben 2020 márciusa utána a klímaszorongást felváltotta a koronaszorongás. Gyanús tekintetek fürkészték egymást (online): vajon ki fogja megírni a nagy karanténszöveget? Az új korszak (vö.: „nincs alternatíva” vagy Us and them a Pink Floydtól) eposzát, a verset a világról, mely örökre megváltozott, regényt a szolidaritásról, drámát a magyar kórházak folyosói párbeszédéből. Az biztosnak tűnt, hogy valami végképp módosult és semmi nem lesz már olyan, mint előtte. Aligha tudhattuk, hogy nem sokkal később Európában újra háború lesz, a piac láthatatlan keze pedig, minden igyekezete ellenére, hiába kapirgál cserépkályhák után, azok bizony mind elfogytak… A Vázlat valami máshoz keletkezéstörténete is értelmezhető a mű (egy) metanarratív szintjeként. A szerző különböző, a karantén ideje alatt írt tárcáit – meghagyva azokat javarészt töredékességükben – rendezte össze könyvvé, melynek eredménye négy középkorú nő fragmentált története. A szerkezet nagyon élesen hívja elő Gertrude Stein Három élet c. könyvét, mely három különböző társadalmi státuszú nő, szintén töredékes történetét tárja az olvasó elé, s az angol nyelvű feminista kánonban kiemelt pozíciót foglal el. Noha ennél explicitebb, intertextuális jelrendszerrel nem köti magát Mán-Várhegyi szövege ehhez a kánonhoz, azzal mégis párbeszédben áll. A 20. századi angol nyelvű feminista korpusz prózapoétikáját jobbára az elhallgatás különböző alakzatai szervezik (Woolf, Plath, O’Connor, Lessing) – ez a század első harmadában induló magyarokra (Ritoók Emma, Kosáryné Réz Lola, Földes Jolán, Kaffka Margit) is igaz, jóllehet a történeti félperiféria tapasztalata (forradalmak, emigráció) árnyalja az elhallgatás szigorúbban befelé forduló karakterét. Az egyik legégetőbb kérdés pedig mindig az volt, hogy a hiány szervezte létezésből lehetséges-e stabil identitást építeni vagy a (szükségszerűen) decentralizált szubjektum képes-e valódi szökésvonalat is ajánlani? Mán-Várhegyi Réka új könyve a karatén kifejezetten női tapasztalatát megragadó szövegeivel több ponton is belép a feminista kánonhagyomány diszkurzív terébe – meglehetősen szubverzív módon.

[…] A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Bocsik Balázs, Tiszatajonline.hu, 2022. 12. 13.

2022-12-13 15:38:30
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Fordította: Fodor Zsuzsa
Egy filmrendező válaszútjai
Georg Wilhelm Pabst a két világháború közötti filmművészet kiemelkedő alakja. Az osztrák filmrendező Berlinben is aktív, de Hitler hatalomra kerülésének idején épp Franciaországból menekül...
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Fordította: Fodor Zsuzsa
Egy filmrendező válaszútjai
Georg Wilhelm Pabst a két világháború közötti filmművészet kiemelkedő alakja. Az osztrák filmrendező Berlinben is aktív, de Hitler hatalomra kerülésének idején épp Franciaországból menekül...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ