|  			     			     „Van pálinkád?” Ez Bartis Attila első kérdése Kemény Istvánhoz  a beszélgetőskönyvükben, az Amiről lehetben. „Nincs” – hangzik a  válasz. „Így nem lesz könnyű…” Nos, ha könnyű nem is lett – négy évig  készült a könyv, három ülésben –, jónak mindenesetre jó. Két rejtőzködő  figura, ha teljesen nem is, de előbújik a fedezékéből. Tekintve irodalmi  sikereiket, hatásukat és súlyukat, kijelenthetjük: ideje volt.  András László az Amiről lehet könyvbemutatóján felolvasott egy  idézetet Ottlik Gézától, a Lengyel Péter által készített beszélgetésből.  Így hangzik: „Hanem azt (értem az író hallgatásán), hogy például most  sem volna szabad beszélnem, pongyolán, az élőszó felelőtlenségével  válaszolnom kérdésekre. Homlokegyenest ellenkezik ez a mesterségünkkel.  Az író sohasem mások kérdéseire felel. És nem röviden, körülbelül,  nagyjából. És nincs véleménye: nem absztrahál, nem konkretizál. Nem  értelmez, hanem ábrázol. Visszaállítja a szemléletes állapotot, ahonnét a  vélemények eredtek. Elölről kezdi a világot.” Bartis Attilára és Kemény  Istvánra sem jellemző, hogy nyilatkozó, hozzászóló, interjút adó író  volna. Sem közéleti kérdésekben, sem esztétikaiakban nem nagyon  hallatták eddig a hangjukat. Márpedig egy bizonyos „fontossági szint”  után – amit ők már jócskán megugrottak – a megnyilatkozás többé nem  lehetőség, hanem elvárás, és – bizonyos értelemben – kényszer is. A két  író hallgatása tehát megtört; egyúttal elegánsan kikerülték az „élőszó  felelőtlenségét”, hiszen – amint azt könyvük elején jelzik is –  szerkesztett, újraírt és rendszerezett „beszélgetésekről” van itt szó.  Szám szerint háromról, amelyek közül az egyik hírből sem ismeri az  élőszót.  Sőt, kikerülték a „mások kérdéseit” is, hiszen ők ketten köztudottan  régi barátok. Ilyenformán egyek. Egyek ott, ahol egy hagyományos  interjúban az értetlenkedés vagy a kívülállás fakadna. Megtudhatunk rengeteg mindent gyerekkorról, múltról (pontosabban:  múltakról), fotográfiáról és irodalomról, erkölcsről, közéletről vagy  akár a pornográfiáról. „Pedig a kozmopolitának csak a fóbiáitól kell  megszabadulnia, a nacionalistának meg a frusztrációitól, és máris kész a  korszerű nemzettudat. Ilyen egyszerű az egész…” –hangzik Kemény István  egyik konklúziója. Pontos, éles, kiforrott mondatok. Az olvasó sokszor  azon veszi észre magát, hogy hozzá akarna szólni. Némely esetben  vitázna. Egy bizonyos: így vagy úgy, de bekapcsolódik a beszélgetésbe.  Ez a koncentrált párbeszéd olyan jól szerkesztett, olyan arányos, és  szerkesztettsége ellenére is annyi „élő” esetlegesség van benne, hogy a  kívül maradás szinte lehetetlen.  Ismerve a szerzőket, és olvasva a kötetet, rögtön azon kezdtem el  gondolkodni, hogy milyen irtózatos sűrűségű csönd lehet – mit lehet: van  – e mögött a beszélgetés mögött. A fejemben automatikusan meg is  cserélődött a két könyv címe. Bartis Attila fotóskönyvét hívom Amiről  lehetnek, és a beszélgetőskönyvet A csöndet úgynak.  A beszélgetőskönyvvel egyetlen aprócska bajom van (ami nem a szerzők  reszortja), mégpedig a betűtípus, amivel szedték. A Myriad betűk  taszítóan hidegek és sterilek; távolságot próbálnak teremteni. Ez  egyfelől érthető, másfelől (ami viszont a szerzők reszortja) nem sikerül  nekik. Már csupán ez a tény is nagyszerűen kirajzolja a könyv erőterét. Kiadvány: Bartis Attila-Kemény István Amiről lehet  Magvető Kiadó, 2010
  Forrás: nol.hu Babiczky Tibor  2010. 12. 04. |