Gyűjteményes  kötetet tart a kezében az olvasó a kortárs magyar szépirodalom talán  legbaljóslatúbb rövid szövegeivel. Az 1978 és 1981 között keletkezett  tárcákat Bodor Ádám eredetileg a kolozsvári Utunk folyóirat  számára írta. Jó darabig nem kerültek aztán újraközlésre, mígnem  2010-ben a Magvető Kiadó kötetbe szerkesztette őket, s Az utolsó  szénégetők címen kiadta.
    
 Habár különálló történetekről van szó, a könyv olvasható egybefüggő történetfolyamként. A Sinistra körzetből vagy Az érsek látogatásából  ismert Bodor-stílus mellett a történetek egyformán szürreális,  ugyanakkor mégis életszerű, a térképen szinte bárhová tehető helyszínei  mind-mind összekötik a kötetben szereplő írásokat. 
 
 Mintha egy  szénporos fotóalbumot lapoznánk fel, ahogy egy elfakult, régi  képsorozat, a karcolatszerű írások is úgy villantanak elénk egy-egy  képet, úgy vezetnek minket a bodori világba.
 Ezt a benyomást csak erősíti az olvasóban, hogy a kötet legelső tárcája (A szeszgyár tűzfala)  gyakorlatilag egy rosszul exponált, elrontott képeslapot elevenít meg.  „Egy kevéssé sikerült képeslap, amely a várost madártávlatból mutatja  (...)”
 
 Persze mi az, hogy megeleveníti? Aki olvasott már Bodor  Ádám szöveget, tudja, hogy nála az elevenségen egy kicsit mást kell  értenünk, mint általában. E novella szereplői is hasonlítanak az  élettelen, rozsdás villamoskocsira, a sehova sem tartó sínpárra, amelyet  a szeszgyár mellett éppen benőtt már a gaz. Életük egy napjának kicsiny  töredékén keresztül is érezzük mozdulatlanságukat, bezártságukat,  világuk határait, ebben a pusztulásnak indult, névtelen városban. 
 
 Az utolsó szénégetők  minden írása fölött hosszan időzhetünk – éppen, mint a régi fényképek  fölött, ahol egész életeket látunk összesűrűsödni egy pillanatban. A  helyszínek gondolatainkban élő egységgé nőnek össze, a különös városok  lakói pedig olyan szervesen illeszkednek az őket körülvevő díszletbe,  mintha annak részei, sőt testrészei volnának. 
 
 A képszerűséget  tovább erősíti, hogy alig történik valami a szó hétköznapi értelmében. A  rövid írások cselekménye rendszerint nem bonyolult, néhol mintha csak  azért volna a történés, hogy újabb távlatot nyisson meg előttünk, rést  üssön a zárt képen. Hogy elindítson valamit, amit azonnal ránk is bíz, a  fantáziánkra hagyja, miként fejezzük be a történetet, vagy akár azt,  hogy milyen előzményt képzelünk el hozzá. 
 
 Honnan érkezik az  elhagyott szeszgyár udvarára Princz Tóni és Zsuzsanna-Annamária? Miért  tűnődött Losteiner, hogy megszólítsa-e a trafikost azon a baljóslatú  estén? Komor, gyakran lepusztult, romlásnak indult helyszíneken járunk,  szűkszavú karakterek közt. Bodor mégis rávesz bennünket, hogy haladjunk  csak egyre előbbre ebben a világban. Nekem elég nagy titoknak tűnik,  hogy vajon mégis mi az, amivel olvasásra bír. 
 
 Néhány kedvelt  eszközét persze felfedezi az olvasó. Bodor olyan megszemélyesítő  leírásokat ad a környezetről, hogy óhatatlanul valamiféle élőlény, de  mindenképpen valamilyen szerves egység érzetét képes kelteni. Ráadásul  lebegő helyszíneken járunk, amelyek bárhol lehetnének a világban. Na jó,  mondjuk Európában. 
 
 
Gyakran  használ hirtelen váltásokat, a való életben is meglévő, de ritkán  előforduló környezeti hatásokat – például: „Az ősz egy szeptemberi  reggelen minden átmenet nélkül érkezett (...)” (Egy kertész).  Ezzel álomszerűen elbizonytalanítja az olvasót, s nem utolsó sorban a  dolgok megszokott rendjének megbontásával baljós atmoszférát teremt.  Észrevétlenül elülteti a kellemetlen érzést, amitől hirtelen azt  érezzük, hogy a következő sorokban bármi megtörténhet. S általában meg  is történik, még ha nem is cselekményként. 
 
 Máskor – például A mesterség arcában  – a felütés maga a döbbenet (egy késdobáló eltalálja a partnernőjét),  majd ebből a tragikus pillanatképből látjuk meg a szereplők életének  egészét. Ez a karcolat is egy kérdéssel zárul, ahogy sok másik is a  kötetben. 
 
 Akár leírja Bodor a kérdést, akár nem, megannyi  nyitott mondat ez, amely a szigorú rövidség ellenére még hosszan  visszhangzik bennünk. 
Kiadvány:Bodor Ádám
Az utolsó szénégetők 
Magvető Kiadó, 2010Forrás:olvassbele.hu    
Szeifert Natália 
2011. 01. 20.