Nem szeretem a Melbát, akkor már inkább párizsi kocka – Garaczi Lászlóval beszélgettünk a Hasítás című könyvéről (061.hu)
					Könyvhétre jelent meg Garaczi László Lemúr-sorozatának újabb kötete, a Hasítás.  A városligeti Kertemben beszélgettünk, ami persze eléggé közel van a  Wünsch hídhoz, korábbi kötete meghatározó helyszínéhez. Emblematikus  helyszínekről, kimerevített pillanatokról, Melbáról és egy gyíkról is  beszélgettünk a szerzővel. 
  PZL – 061.hu
 A beszélgetésünk előtt néhány órával derült ki hogy bezár a Wichmann söröző. A Mintha élnél című prózaköteted egyik emlékezetes jelenete játszódik ott.  Erről jut eszembe: bár sokat mozogsz az éjszakában, sokszor fordultál  meg különböző presszókban, kocsmákban, ehhez képest az írásaidban Pest  épületeinek, presszóinak inkább csak a sziluettje látszik…
 Nemrég felolvastam egy beszédet az Írók Boltjában, amiben  többek közt arról töprengek, hogy mitől válik kultikussá egy hely. Tilos  az Á, Ráckert, Libella. Szóval foglalkoztatnak ilyesmik, de tényleg nem  ez a fő csapásirány. Mikor régebbi sztorikról írok, talán a történészi  múltam miatt próbálom pontosan ábrázolni az eltűnőben lévő életvilágot, a  kor nyelvi jellegzetességeit, tárgyait. Ahogy közeledünk a mához, a  kulisszák felrajzolása már nem annyira fontos. Írja meg más. Amúgy a Hasításban is van egy epizód a Wichmannban és annak környékén.
 
Fotó: Horváth Péter Gyula
  A könyved sejtelmes mottóval  indul:„Vannak hibák, amiket hiába követünk el újra, nem váltják be a  hozzájuk fűzött reményeket”. Te követtél el hibákat az irodalmi  karriered során? 
 Nem nagyon foglalkozom a régi könyveimmel. Egy kéziratot akkor  engedek el, mikor biztos vagyok benne, hogy nem tudok többet kihozni se  magamból, se az anyagból. Ilyen értelemben nem tudok hibázni. Legföljebb  nyilvános tanújelét adom képességeim korlátozottságának. De ez nem  hiba, ez adottság. Ennyire tellett. Szerencsés vagyok, viszonylag ritkán  figyelmeztetnek a tehetségtelenségemre, többször kapok bíztatást.  Tanulok a kritikákból, de ezek nem hibakorrekciók, inkább új szempontok  felvételei. Inkább egy morális kérdés jut eszembe erről a dologról. Az  első időben nem érdekelt, hogy a szereplőimet be lehetett azonosítani,  és ebből származott néhány kellemetlen konfliktusom.
 Például Dixivel?
 Ő inkább örült az ilyesminek, vagy nem érdekelte, de például a  családomban néhányan jogosan bántódtak meg. Később jobban odafigyeltem,  hogy ez ne történhessen meg. Inkább elrajzoltam, átírtam a figurákat,  történeteket, vagy egyszerűen megszabadultam tőlük. Egy poén, egy jó  mondat vagy bekezdés nem ér annyit, hogy valakit megsértsek.   
 
Fotó: Horváth Péter Gyula
  Ahogy Esterházynál szépen egybeért a Bevezetés, nem akarod egyben kiadni az életrajzi Lemúr-sorozatot? 
 Esterházy sokat dolgozott azon a könyvön, nemcsak egymás mellé  rakta a korábbi műveit. Kitalált egy új formát, vizuális elemekkel,  sokat dolgozott magán a szövegen is. A lemur könyvek különböző stiláris  és szerkezeti megoldásokat tartalmaznak, nem lenne könnyű őket  egybeszervezni. Vannak ismétlődések, bizonyos motívumok  újraértelmeződnek, ezekkel mi legyen? Sok kérdést vet fel az összkiadás  ötlete. Nem reménytelen, de egyelőre nem foglalkozom vele. Készítem a  következő részt, sőt egy rákövetkezőt is, akkor ezek kimaradnának? Talán  lesz majd egyszer egy ilyen „összlemur”, de most nem érzem  sürgetőnek.  
 A FB-oldaladon többször Melbával  jutalmazol, ami nyilvánvalóan jelképes. Előfordult, hogy tényleg adtál  Melbát a helyes megfejtőnek? És a Hasításban is van Melba… Honnan ez a Melba-fétis? 
[…]
A válasz és a teljes cikk itt olvasható » 
Forrás: 061.hu, 2018. június 27.